مقایسه سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کاربر اینترنت و غیرکاربر اینترنت
(ندگان)پدیدآور
پیوسته گر, مهرانگیزمحرمزاده, سورینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دو گروه از دانشآموزان کاربر و غیرکاربر کامپیوتر و اینترنت بود. این پژوهش از نوع مقطعی- مقایسهای بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی 17-16 ساله کاربر و غیرکاربر اینترنت در سال 1393 بود. افراد نمونه 400 نفر از دانشآموزان دختر و پسر سال دوم دبیرستان در شهر تهران بودند. دانشآموزان غیرکاربر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و دانشآموزان کاربر به شیوه همتاسازی (بر اساس سن، جنس و طبقه اجتماعی اقتصادی) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (AISS) و یک پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش ویژگیهای جمعیت شناختی استفاده شد. برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از مقایسه تفاوت معدل کل نیمسال اول و دوم دو گروه استفاده شد. برای تحلیل دادهها، از آزمون آماری تی و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه از دانشآموزان در پیشرفت تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. بدین معنا که دانشآموزان کاربر پیشرفت تحصیلی بیشتری از دانشآموزان غیرکاربر نشان دادند. اما، بین دو گروه از دانشآموزان از نظر سازگاری اجتماعی تفاوتی مشاهده نشد. به علاوه، نتایج آزمون تحلیل واریانس دو طرفه  نشان داد تأثیر کاربرد کامپیوتر بر پیشرفت تحصیلی دو جنس یکسان است و در هر دو جنس موجب افزایش پیشرفت تحصیلی میشود. این نتایج تلویحات مهمی برای مدیران و برنامهریزان در زمینه آموزش شیوه استفاده از اینترنت به دانشآموزان دارد.
کلید واژگان
دانشآموزان کاربر اینترنت و غیرکاربر اینترنتسازگاری اجتماعی
پیشرفت تحصیلی
مدیریت آموزشی
شماره نشریه
323تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
شاپا
2228-53182345-3710




