• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
    • دوره 3, 4 (پیاپی 12)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
    • دوره 3, 4 (پیاپی 12)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه راهبردهای جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت با مهارت خواندن زبان انگلیسی

    (ندگان)پدیدآور
    رحیمی, مهرکحسینی, محبوبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    310.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر، با هدف بررسی راهبردهای جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت توسط دانش‌آموزان و رابطه این راهبردها با سطح مهارت خواندن زبان انگلیسی و جنسیت انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه هستند که در سال تحصیلی 91-1390 در مدارس روزانه شهر گرگان مشغول به تحصیل بوده‌اند. از بین جامعه مورد نظر، 190 دانش‌آموز به روش نمونه در دسترس (فقط دانش‌آموزانی که با اینترنت کار می‌کردند) انتخاب شدند. نمونه مورد نظر، پرسش‌نامه راهبردهای جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت را که سه راهبرد فرآیندی، فراشناختی و رفتاری را می‌سنجد، تکمیل نمودند (پایایی ابزار = 75/0). هم‌چنین، آنها در آزمون خواندن مهارت زبان انگلیسی کِت (آزمون پایه دانشگاه کمبریج) شرکت نمودند (پایایی ابزار = 71/0). برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چندگانه (مانوا) و ضریب همبستگی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که جنسیت بر راهبردهای رفتاری تأثیر دارد. بدین معنی که، پسران از این راهبردها بیشتر از دختران استفاده می‌کنند. اما در استفاده از دو راهبرد فرآیندی و فراشناختی اختلافی بین دو گروه مشاهده نشد. بررسی رابطه میان مهارت خواندن زبان انگلیسی و به‌کارگیری راهبردهای جست‌وجوی اطلاعات نشان داد که دو متغیر، ارتباط مثبت و معناداری با یکدیگر دارند. علاوه بر این، با در نظر گرفتن زیرمقیاس‌های پرسش‌نامه راهبردهای جست‌وجوی اطلاعات مشخص شد که مهارت خواندن با راهبردهای شناختی و رفتاری رابطه مثبت و معناداری دارد؛ اما این رابطه‌ با راهبردهای فرآیندی معنادار نبود.
    کلید واژگان
    جست‌وجوی اطلاعات
    راهبرد
    اینترنت
    مهارت خواندن
    زبان انگلیسی
    جنسیت

    شماره نشریه
    412
    تاریخ نشر
    2013-07-23
    1392-05-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
    Islamic Azad University, Sari Branch
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

    شاپا
    2228-5318
    2345-3710
    URI
    http://ictedu.iausari.ac.ir/article_634877.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/351983

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب