امکان سنجی توسعه فن آوری های نوین آموزشی با رویکرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس ابتدایی شهرستان ساری
(ندگان)پدیدآور
صالحی, محمدقلی زاده, رضاعلیصادقی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف امکانسنجی توسعه فنآوریهای نوین آموزشی با رویکرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس ابتدایی انجام شد. تحقیق توصیفی و از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری متشکل از کلیه کارشناسان، مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان ساری به تعداد 1620 نفر میباشد. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 463 نفر (30 نفر کارشناس، 136 نفر مدیر و 297 نفر معلم) تعیین شد که به روش تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته با ضریب پایایی 95/0 استفاده شد و دادهها با آزمون خی دو (c2) تحلیل شد. نتایج بررسی نشان داد که وضعیت امکانات و تجهیزات رایانه برای امور اداری مدارس مطلوب میباشد؛ اما این امکانات برای امور آموزشی (استفاده معلمان و دانشآموزان) مطلوب نیست؛ یعنی، بیش از یک دوم مدارس برای معلمان و قریب نه دهم مدارس برای دانشآموزان فاقد رایانه هستند. مهارت فنآوری اطلاعات و ارتباطات معلمان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، اما از علاقه و انگیزه بالایی برای استفاده از فنآوریهای نوین در آموزش برخوردار هستند. همچنین وضعیت محتوای آموزش الکترونیکی مطلوب نبود به طوری که کمترین توجه، به کیفیت آموزشی با 4/33 درصد بوده و معلم در تولید محتوای الکترونیکی هیچ نقشی ندارد؛ یعنی، از هنر و فن معلمی در تولید محتوای الکترونیکی بهرهای نبردهاند.
کلید واژگان
امکان سنجیتوسعه
فن آوری های نوین آموزشی
رویکرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات
مدارس ابتدایی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-06-221390-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
شاپا
2228-53182345-3710




