ارائه مدل بهینه سازی استوار دوسطحی در برنامه ریزی تولید با در نظرگیری تصمیمات قیمتگذاری به منظور پاسخگویی به تقاضا در فضای رقابتی: مطالعه موردی
(ندگان)پدیدآور
سعیدی مهرآباد, محمداعظمی, عادلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برنامهریزی دوسطحی، یک برنامهریزی ریاضی است که در محدودیتهای آن، مسئله بهینهسازی دیگری نیز وجود دارد. در این پژوهش، با توجه به رقابت شدید کنونی بین شرکتهای تولیدی بزرگ برای کسب سهم بیشتری از بازار، یک مدل بهینهسازی استوار دوسطحی بهصورت رهبر و پیرو به کمک بازی استکلبرگ در حوزه برنامهریزی تولید، توسعه داده شده است. شرکت رهبر با قدرت نفوذ بالاتر، قصد تولید محصولات جدیدی دارد که میتوانند جایگزین محصولات موجود گردند. شرکتهای پیرو بهعنوان رقیب، همانند شرکت رهبر به دنبال فروش بیشتر هستند و درعینحال، قصد و توان تولید چنین محصولات جدیدی را ندارند. قیمت محصولات جدید با روابط کششی ارائه شده بین تقاضای غیرقطعی و قیمت تعیین شده است که در واقع بازی بین دو سطح مدل را شکل میدهد. پس از خطیسازی، مدل استوار دوسطحی با استفاده از شرایط کاروشکانتاکر (KKT) به مدل تکسطحی معمولی تبدیل شده است. درنهایت، صحت و کارایی مدل توسعه یافته با استفاده از دادههای واقعی شرکت سَروستان سپاهان واقع در استان اصفهان بهعنوان رهبر در بازار رقابتی بررسی شده است.
کلید واژگان
برنامه ریزی دوسطحیبهینه سازی استوار
برنامهریزی تولید
فضای رقابتی
قیمتگذاری
برنامه ریزی تولید، زمانبندی تولید
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناBu-Ali Sina University
سازمان پدید آورنده
استاد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
شاپا
2345-22692345-4180




