بررسی اثرات جهانی شدن بر تجارت خارجی ایران
(ندگان)پدیدآور
کلباسی, حسنجلائی, عبدالمجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله، پس از بررسی مدل های تقاضای واردات و عرضه صادرات از دو شاخص سطح تجارت بین الملل (LIT) وادغام تجارت بین الملل (IIT) به عنوان شاخص های جهانی شدن استفاده شده است. برای اقتصاد ایران، معادلات تقاضای واردات و عرضه صادرات به تفکیک و در سه گروه کالای واسطه ای، سرمایه ای و مصرفی تخمین زده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد در یک گروه معادله ها، شاخصLIT و درگروه دیگر معادله ها، شاخص IIT معنی دار بوده است. با توجه به برآوردهای به دست آمده می توان نتیجه گرفت که در گروه کالاهای سرمایه ای و واسطه ای دو بخش کشاورزی و ساختمان توانایی های لازم برای ورود به بازارهای جهانی را دارند. از طرف دیگر، به نظر می رسد که بخش کالاهای مصرفی بیشترین زیان را از پدیده جهانی شدن متحمل خواهد شد.
کلید واژگان
جهانی شدنتجارت بین الملل
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2002-07-231381-05-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار بخش اقتصاد دانشگاه اصفهاندانشجوی دوره دکترای دانشگاه اصفهان
شاپا
1726-07282476-6445




