نمایش مختصر رکورد

dc.date.accessioned1399-07-09T08:49:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:49:17Z
dc.date.available1399-07-09T08:49:17Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:49:17Z
dc.date.issued2006-04-21en_US
dc.date.issued1385-02-01fa_IR
dc.date.submitted2016-05-11en_US
dc.date.submitted1395-02-22fa_IR
dc.identifier.citation(1385). تجارت درون صنعت ایران با چین ، نگاهی نو. پژوهشهای اقتصادی ایران, 8(26), 81-99.fa_IR
dc.identifier.issn1726-0728
dc.identifier.issn2476-6445
dc.identifier.urihttp://ijer.atu.ac.ir/article_3709.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/349125
dc.description.abstract<span>در این مقاله سعی شده است با استفاده از روش نوع تجارت، تجارت درون صنعت ایران با چین بررسی شود. در این روش، کیفیت و تمایز کالاها بررسی می شوند و از سوی دیگر، این رابطه صرفا در مورد روابط تجاری دو طرفه مد نظر قرار می گیرد. این امر باعث می شود تا نتایج به دست آمده از این طریق دیگر دارای تورشهایی مانند تورش جغرافیایی یا بخشی، نباشند. در این باره از داده های تجارت در سطح چهار رقمی SITC در سالهای 1997 تا 2000، استفاده شده است.</span><br /><span>نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان می دهد که تجارت درون صنعت سهم بسیار اندکی از تجارت ایران با چین را تشکیل می دهد. از سوی دیگر، سهم عمده به تجارت درون صنعت عمودی ـ و نه افقی ـ تعلق داشته است. این امر از یک سو نشان می دهد که فشار رقابتی بر کالاهای ایرانی اندک بوده است، و از سوی دیگر، این شاخص نشان می دهد که سهم عمده تجارت درون صنعت، در زمینه مواد اولیه تولید و از کالاهای با کیفیت پایین تشکیل شده است که می توان با اندکی بالا بردن کیفیت کالاهای صادراتی ایران، قدرت رقابتی کالاهای ایرانی را افزایش داد. همچنین، اندک بودن شاخص تجارت درون صنعت در گروه کالاهای به دست آمده حاکی از بالا بودن امکان بروز بیکاری در این صنایع ـ در صورت آزاد سازی تجاری میان ایران و چین - در آینده است.</span>fa_IR
dc.format.extent208
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهشهای اقتصادی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Economic researchen_US
dc.subjectتجارت درون صنعت . روش نوع تجارت . تجارت درون صنعت عمودی . تجارت درون صنعت افقی . تجارت دو طرفهfa_IR
dc.titleتجارت درون صنعت ایران با چین ، نگاهی نوfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume8
dc.citation.issue26
dc.citation.spage81
dc.citation.epage99


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد