• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشهای اقتصادی ایران
    • دوره 8, شماره 26
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشهای اقتصادی ایران
    • دوره 8, شماره 26
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تجارت درون صنعت ایران با چین ، نگاهی نو

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    208.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در این مقاله سعی شده است با استفاده از روش نوع تجارت، تجارت درون صنعت ایران با چین بررسی شود. در این روش، کیفیت و تمایز کالاها بررسی می شوند و از سوی دیگر، این رابطه صرفا در مورد روابط تجاری دو طرفه مد نظر قرار می گیرد. این امر باعث می شود تا نتایج به دست آمده از این طریق دیگر دارای تورشهایی مانند تورش جغرافیایی یا بخشی، نباشند. در این باره از داده های تجارت در سطح چهار رقمی SITC در سالهای 1997 تا 2000، استفاده شده است.نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان می دهد که تجارت درون صنعت سهم بسیار اندکی از تجارت ایران با چین را تشکیل می دهد. از سوی دیگر، سهم عمده به تجارت درون صنعت عمودی ـ و نه افقی ـ تعلق داشته است. این امر از یک سو نشان می دهد که فشار رقابتی بر کالاهای ایرانی اندک بوده است، و از سوی دیگر، این شاخص نشان می دهد که سهم عمده تجارت درون صنعت، در زمینه مواد اولیه تولید و از کالاهای با کیفیت پایین تشکیل شده است که می توان با اندکی بالا بردن کیفیت کالاهای صادراتی ایران، قدرت رقابتی کالاهای ایرانی را افزایش داد. همچنین، اندک بودن شاخص تجارت درون صنعت در گروه کالاهای به دست آمده حاکی از بالا بودن امکان بروز بیکاری در این صنایع ـ در صورت آزاد سازی تجاری میان ایران و چین - در آینده است.
    کلید واژگان
    تجارت درون صنعت . روش نوع تجارت . تجارت درون صنعت عمودی . تجارت درون صنعت افقی . تجارت دو طرفه

    شماره نشریه
    26
    تاریخ نشر
    2006-04-21
    1385-02-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University

    شاپا
    1726-0728
    2476-6445
    URI
    http://ijer.atu.ac.ir/article_3709.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/349125

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • تجارت الکترونیک، گامی بسوی اشتغال (مدلها، چالشها و راهکارها) 

      بردبار, غلامرضا (دانشگاه یزدYazd University, 2004-02-20)
      در عرصه جدید صنعت و تجارت، هر کس که با شناخت، اشراف بیشتر، هدف و آرمان روشن تر به میدان آید و از ابزارهای نوین بهره جوید، قدرت تأثیرگذاری و نفوذ بیشتر در جامعه جهانی دارد. هر یک از دست‌اندکاران صحنه بین‌المللی در پی آن ...

    • تجارت الکترونیک، گامی بسوی اشتغال (مدلها، چالشها و راهکارها) 

      بردبار, غلامرضا (دانشگاه یزدYazd University, 2004-02-20)
      در عرصه جدید صنعت و تجارت، هر کس که با شناخت، اشراف بیشتر، هدف و آرمان روشن تر به میدان آید و از ابزارهای نوین بهره جوید، قدرت تأثیرگذاری و نفوذ بیشتر در جامعه جهانی دارد. هر یک از دست‌اندکاران صحنه بین‌المللی در پی آن ...

    • بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر گسترش تجارت‌الکترونیک: مورد مطالعه شرکای عمده تجاری ایران 

      شفیعی, فرشته؛ نجاتی, دکتر مهدی؛ بهمنی, دکتر مجتبی (دانشگاه شهید باهنر کرمان, 2022-07-23)
      هدف: هدف این مقاله بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر تجارت‌الکترونیک در ایران و شرکای عمده تجاری ایران برای دوره زمانی 1395-1390 است. این مطالعه بینشی از مکانیزم‌های گسترش فناوری‌های تجارت‌الکترونیکی B2B ارائه می‌دهد. روش: متغیرهای ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب