اطلاعات نامتقارن و جایگاه آن در اقتصاد اسلامی
(ندگان)پدیدآور
صادقی سقدل, حسینخانزاده, یاورنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شفافیت و تقارن اطلاعاتی یکی از فرضهای اساسی بازار رقابت کامل است، ولی در دنیای خارج به این شکل که اطلاعات همه افراد به یک شکل باشد، نیست. گاهی اطلاعات نامتقارن به صورت طبیعی و گاهی به شکل مصنوعی میباشد تا طرفین با سوء استفاده از اطلاعات بیشتر خود نسبت به طرف مقابل حداکثر سود را بدست آورند. با مشاهده شواهد در متونهای فقهی به این نتیجه رسیدیم که اسلام با پدیده اطلاعات نامتقارن مخالف است. در این مقاله، با استفاده از روش تحقیق تحلیل محتوا به پدیده اطلاعات نامتقارن و مشکلات آن اشاره شدهاست. در ضمن، با بررسی پدیدۀ «استقبال از کاروانهای تجاری (تلقی رکبان)» به عنوان یکی از اقدامات ناپسند در مبادلات بازرگانی به این نتیجه رسیدیم که اسلام با پدیده اطلاعات نامتقارن مخالفت کرده و سوء استفاده از این پدیده را به شدت نکوهش میکند. همچنین در مقالۀ حاضر، به راههای رفع اطلاعات نامتقارن نظیر سیگنالینگ (علامت دادن) و اسکرینینگ (غربالگری) نیز اشاره شده است.
کلید واژگان
اطلاعات نامتقارناستقبال از کاروان های تجاری (تلقی رکبان)
شفافیت
اخلاق و آداب تجارت
مکاسب
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq(as) University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرسدانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد اسلامی، دانشگاه خوارزمی
شاپا
2008-41022228-6624




