مرور دوره 5, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار

  • خط مشی و اهداف انتشار دوفصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی 

    عسکری (سردبیر), محمدمهدی (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq(as) University, 2012-10-22)
    با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اندیشه اقتصاد اسلامی حیاتی دوباره یافت؛ زیرا این دانش با سؤال‌‌‌‌های عمیق جدیدی در حوزه نظام‌‌‌‌سازی و برپایی حکومتی بر مبنای اسلامی روبه‌‌‌‌رو گردید. این مواجهه با دو ویژگی اساسی همراه ...

  • مزیت سنجی طبیعی (عدالت محور) در برابر مزیت سنجی اقتصادی متعارف؛ کاربرد معیارهای عدالت اقتصادی جغرافیایی در برنامه ریزی توسعه بخشی- فضایی (مطالعه موردی: تعیین مزیت های تولیدی استان های کشور) 

    عبدالملکی, حجت اله؛ زاهدی وفا, محمدهادی؛ گلدوزها, مهدی (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq(as) University, 2012-10-22)
    نام­گذاری دهه چهارم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری (مدّظلّه­العالی) به عنوان دهه پیشرفت و عدالت و وجود راهبرد برنامه­ریزی منطقه­ای به عنوان یکی از راهبردهای مطرح در برنامه­ریزی پیشرفت اقتصادی کشور، لزوم طراحی و اعمال ...

  • تأثیر ابزارهای مالی اسلامی بر رشد سرمایه گذاری 

    حسن زاده, علی؛ احمدیان, اعظم (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq(as) University, 2012-10-22)
    هر چند بازارهای بدهی جزء لاینفکی از بخش مالی می­باشند، مع هذا با عنایت به این مهم که احکام اسلام، مطالبه و پرداخت بهره را برای مسلمانان حرام دانسته است، در کشورهایی که بخش عمده‌ای از جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند نمی‌توانند ...

  • نابرابری درآمدی از دیدگاه اسلامی و تاثیر آن بر رشد اقتصادی در ایران 

    بختیاری, صادق؛ میسمی, حسین؛ سلیمانی, محمد (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq(as) University, 2012-10-22)
    مروری اجمالی بر آیات و روایات اقتصادی به وضوح نشان می‌دهد که برقراری عدالت، رفع فقر و کاهش نابرابری‌ در اجتماع، از اهداف اسلام و بالتّبع اقتصاد اسلامی است. از طرفی بررسی اثر نابرابری درآمدی بر رشد اقتصادی همواره مورد توجه ...

  • نقش عنصر زمان در کارآیی بازار مسلمین 

    فرزین وش, اسداله؛ محبی, محمدتقی (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq(as) University, 2012-10-22)
    بر‌‌ اساس نظریه‌های اقتصادی، یکی از مهمترین دلائل شکست بازار «عدم تقارن اطلاعات» است. معمولاً اطلاعات تولیدکننده نسبت به کیفیت یک کالا، بیشتر از مصرف‌کننده است. همانطوری که اطلاعات کارگر نسبت به میزان مهارت و کارآمدی خویش ...