| dc.contributor.author | شاکرنژاد, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T08:46:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T08:46:15Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T08:46:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T08:46:15Z | |
| dc.date.issued | 2020-04-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-04-29 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-02-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شاکرنژاد, احمد. (1399). تحلیل نشانههای گفتمانی معنویتگرایی جدید و بررسی تأثیرات احتمالی آن بر سبک زندگی دینی. قبسات, 25(95), 61-86. doi: 0395 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1029-4538 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/0395 | |
| dc.identifier.uri | http://qabasat.iict.ac.ir/article_40461.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/348081 | |
| dc.description.abstract | معنویتگرایی جدید نه تنها در قالب فرقهها و نحلههای بدیل ظهور می یابد، بلکه به عنوان یک فرهنگ جدید دینداری در میان دینداران نیز رواج دارد. دینداران متأثر از معنویتگرایی جدید بدون آنکه تعلقی به فرقه یا نحله خاصی داشته باشند، به نوعی معنویت خودساخته، التقاطی و درونی روی آورده، کمتوجه به دینداری نهادینه، به دنبال آرامش و رضایت باطن به «سبک شخصی خود»اند. با توجه به گسترش این جریان در میان دینداران خصوصاً دینداران لیبرال مسئله تحقیق حاضر آن است که چگونه میتوان جریان مذکور را تشخیص داد و مشخص کرد چه میزان یک دیندار وارد این گفتمان جدید شده است. با کمکگیری از تحقیقات جامعهشناختی درباره ادبیات گفتمانی معنویتگرایان جدید سعی خواهیم کرد نشانههایی از این سبک جدید دینداری را شناسایی و زمینه را برای تشخصیص این پدیده بیشکل و صورت مهیا کنیم. در مقاله حاضر نشانههای گفتمانی معنویت جدید تحت دو عنوان کلی «درونگرایی» و «دنیاگرایی» طرح میشود و با کمکگیری از نظریه انفسیگرایی و همچنین نظریه پسامادهگرایی به وجوه مختلف این نشانهها پرداخته خواهد شد. تحلیل این نشانهها غیر از آنکه میتواند به شناسایی معنویت جدید و تمایزات آن با گفتمان دینداری نهادینه کمک کند، بهطورضمنی میتواند نشان دهد که یک دیندارِ متعلق به ادیان ابراهیمی با اقبال به این رویکرد جدید، در دینداری خود با چه چالشهایی روبهرو میشود. این چالشها عمدتاً برخاسته از ناسازگاری طرز فکر توحیدی/ تسلیمی (ادیان نهاینه ابراهیمی) با طرز فکر انفسی/ خودمختاری (معنویتگرایی جدید) است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 632 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | قبسات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Qabasat | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/0395 | |
| dc.subject | معنویت جدید | fa_IR |
| dc.subject | پسامادهگرایی | fa_IR |
| dc.subject | انفسیگرایی | fa_IR |
| dc.subject | دنیاگرایی | fa_IR |
| dc.subject | درونگرایی | fa_IR |
| dc.title | تحلیل نشانههای گفتمانی معنویتگرایی جدید و بررسی تأثیرات احتمالی آن بر سبک زندگی دینی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه اسلام و مطالعات معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 25 | |
| dc.citation.issue | 95 | |
| dc.citation.spage | 61 | |
| dc.citation.epage | 86 | |