برنامهریزی راهبردی توسعه نظام ترویج تعاون در ایران
(ندگان)پدیدآور
عبدالله زاده, غلامحسینشریفزاده, محمدشریفحسینی نیا, غلامحسینحیدری, علی قلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق کاربردی حاضر با رویکرد برنامهریزی راهبردی و با هدف تحلیل وضعیت و تدوین راهبردهای توسعه نظام ترویج تعاون کشور در دو مرحله اجرا شد. در مرحله نخست با مروری نظاممند، وضعیت ترویج تعاون در کشور واکاوی شد. بدین ترتیب، تعداد 44 عامل خارجی (18 مورد فرصتها و 26 مورد تهدیدها) و 35 عامل داخلی (17 مورد قوتها و 18 مورد ضعفها) شناسایی شدند. در مرحله دوم نسبت به تدوین یافتههای این مرحله در قالب یک پرسشنامه برای ارزیابی و تدوین راهبردها بر مبنای روش تحلیل SWOT و ماتریس کمی برنامهریزی راهبردی (QSPM) اقدام شد. یافتههای مرحله دوم نشان داد که، مجموع امتیازهای نهایی عوامل خارجی برای فعالیتهای ترویج تعاون 356/2 است. این امتیاز به این معنی است که بخش تعاون کشور نتوانسته است از فرصتها یا پتانسیلهای موجود، بهرهبرداری نماید و یا از بروز عوامل تهدیدزا، پیشگیری نماید. همچنین مجموع امتیازهای نهایی عوامل داخلی برای فعالیتهای ترویج تعاون 795/2 به دست آمد. این یافته نشان میدهد در حال حاضر نقطه قوت ترویج تعاون در حوزه عوامل و نیروهای داخلی تاثیرگذار است. راهبردهای قابل قبول در برنامهریزی توسعه نظام ترویج تعاون، با توجه به قرارگیری در خانه شماره 5 ماتریس داخلی و خارجی، راهبردهای محافظهکارانه است. با توجه به قوتهای مناسب ترویج تعاون میتوان راهبردهای تهاجمی را نیز مورد توجه قرار داد. در نهایت با استفاده از تکنیک QSPM جذابیت راهبردها تعیین شد.
کلید واژگان
ترویج تعاوننظام ترویج
برنامهریزی راهبردی
الگوی SWOT
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایراندانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
استادیار گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
معاون آموزشی و پژوهشی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی مهارت، تهران، ایران
شاپا
2008-48382423-785X




