طراحی الگوی فرآیندی تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی
(ندگان)پدیدآور
شریفی, مهنوشرضوانفر, احمدحسینی, سید محمودموحد محمدی, سید حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق با هدف طراحی الگوی فرآیندی تجاریسازی یافتههای تحقیقات کشاورزی دانشگاهی در ایران به انجام رسیده است. به لحاط روششناسی این تحقیق به روش علی – ارتباطی و از نوع تحلیل ماتریس کوواریانس – واریانس انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل 2030 نفر از اعضای هیات علمی شاغل در دانشکدههای کشاورزی دولتی ایران بود. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 305 نفر تعیین گردید. انتخاب نمونهها از طریق نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای توام با انتساب متناسب صورت گرفت. برای سنجش روایی پرسشنامه مورد استفاده برای گردآوری دادهها از روایی تشخیصی با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراج شده و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی بهره گرفته شد. در این تحقیق از روش مدل معادلات ساختاری جهت آزمون فرضیات استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن است که فرآیند تجاریسازی شامل هفت مرحله شکلگیری ایدههای پژوهشی و فناوری، ارزیابی ایدههای پژوهشی و فناوری، تدوین ایدههای پژوهشی و فناوری، اجرای ایدههای پژوهشی و فناوری، زمینهسازی برای تجاریسازی یافتههای پژوهشی، پیادهسازی و مدیریت طرح تجاریسازی یافتههای پژوهشی و بلوغ و تکامل فرآیند تجاریسازی یافتههای پژوهشی میباشد.
کلید واژگان
تحقیقات دانشگاهی کشاورزیتجاریسازی یافتههای تحقیقاتی
الگوی فرآیندی
مدل معادلات ساختاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
شاپا
2008-48382423-785X




