واکاوی چالش های ترویج برای تعامل با کنشگران نظام دانش و طلاعات کشاورزی از دیدگاه متخصصان ترویج
(ندگان)پدیدآور
نوری, مجتبیصدیقی, حسنشعبانعلی فمی, حسینکابلی, نرجسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه به بررسی چالشهای تعاملی ترویج با کنشگران نظام دانش و اطلاعات کشاورزی از دیدگاه متخصصان ترویج میپردازد. تحقیق حاضر با روش پیمایشى انجام گردیده است. جامعهی آماری تحقیق متخصصان ترویج ایران میباشند (140 (N= که از این میان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 103 نفر بـه روش نمونهگیری هدفمنـد بهعنوان نمونـه آماری انتخاب شدند و در نهایت 90 پـرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابـزار گـردآوری دادهها پرسشنامه بـوده است؛ کـه در آن چالشهای تعاملی ترویج با شش کنشگر دیگر این نظام یعنی تحقیق، آموزش، کشاورزان، سیاستگذاران، شرکتهای خصوصی و تشکلهای کشاورزان و همچنین میزان تعاملات متخصصان با سایر زیرنظامهای این نظام مورد بررسی قرار گرفته است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط پانلی از صاحبنظران علوم ترویج و آموزش کشاورزی مورد تایید قرار گرفته است و ضریب پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه نیز با انجام آزمون مقدماتی بین 74/0 تا 95/0 به دست آمده است.  نتایج حاصله نشان میدهد مشکلات ترویج به ترتیب اولویت در تعامل با سیاستگذاران، مراکز تحقیقاتی، کشاورزان، آموزش، تشکلهای کشاورزان و شرکتهای خصوصی میباشد. بعلاوه نتایج حاصله نشان میدهد عمده مشکلات ترویج برای تعامل با سایر کنشگران مورد مطالعه عبارت است از: عدم وجود ضمانت اجرایی در صورت انعکاس مشکلات از سوی ترویج برای سیاستگذاران، عدم گرایش محققان و مروجان پیرامون مشارکت با یکدیگر، عدم تناسب تعداد مروجان و کشاورزان و ناکافی بودن تجارب بخش خصوصی در ارائه خدمات ترویجی. همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد متخصصان ترویج در مورد مشکلات تعاملی ترویج با دیگر کنشگران اجماع نظر دارند.   
کلید واژگان
مشکلات ترویجنظام دانش و اطلاعات کشاورزی
تعامل
کنشگران
متخصصان ترویج
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیتمدرسدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیتمدرس
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیتمدرس
شاپا
2008-48382423-785X




