بررسی تأثیر رهیافت مدرسه مزرعه کشاورز (FFS) بر مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزان منطقه شریف آباد شهرستان البرز
(ندگان)پدیدآور
دین پناه, غلامرضالشگرآرا, فرهادمهاجری, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با بهکارگیری رهیافت مدرسة مزرعه کشاورز (FFS)، عناصر مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی (تحقیق، ترویج، کشاورزان، سازمانهای غیر دولتی و...) در فرایندی مناسب به همدیگر نزدیک میشوند و از تجربهها و یافتههای علمی و عملی همدیگر بهره میبرند. هدف این تحقیق بررسی تأثیر رهیافت مدرسة مزرعه کشاورز بر مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزان است. این تحقیق از نوع کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی است. کشاورزان منطقة شریفآباد شهرستان البرز بهعنوان جامعة آماری این تحقیق انتخاب شدند (420=N) و با استفاده از روش نمونهگیری احتمالاتی ساده، 200 کشاورز بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. برای تعیین روایی محتوایی، چندین نسخه از پرسشنامه را در اختیار استادان دانشگاه و تعدادی از کارشناسان استان قزوین گذاشتیم و پس از دریافت نظرهای آنها اصلاحات لازم انجام گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق تکمیل سی پرسشنامه توسط کشاورزان در یکی از شهرستانهای خارج از نمونة اصلی محاسبه شد و ضریب پایایی آلفای کرونباخ 81/0 برآورد شد. نتایج پاسخگویان دربارة وضعیت مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی اینگونه بود: 8/18 درصد ضعیف، 2/16 درصد متوسط و 65 درصد خوب. همچنین، عوامل مدیریتی، عوامل اجتماعی، عوامل آموزشی- ترویجی و عوامل اقتصادی، 9/77 درصد از تغییرات مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی را تبیین کردند.
کلید واژگان
البرزرهیافت مدرسة مزرعه کشاورز
شریف آباد
مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی،واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایراناستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کارشناس ارشد سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، ایران
شاپا
2008-48382423-785X




