رابطه ارتباطات سیاسی و هزینه نمایندگی شرکت باتوجه به نقش تعدیلی کیفیت حسابرسی
(ندگان)پدیدآور
matoufi, alirezaمهرپرور, متینه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدیران، با هدف کسب مزیت هایی برای بنگاه تحت مدیریت خود، معمولاً به برقراری و حفظ ارتباط با دولت میپردازند، اما در بازارهای با چارچوب های نظارتی ضعیف این رابطه می تواند منجر به مساله نمایندگی و هزینه های مرتبط با آن شود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ارتباطات سیاسی و هزینه نمایندگی شرکتها، باتوجه به نقش تعدیلی کیفیت حسابرسی، در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1392 تا 1396 است. برای این منظور، نمونه ای متشکل از 128 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب گردید و با استفاده از الگوی رگرسیون چند متغیره مبتنی بر تکنیک داده های تابلویی، فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان می دهند بین ارتباطات سیاسی و هزینه نمایندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، کیفیت حسابرسی رابطه بین ارتباطات سیاسی و هزینه نمایندگی را تعدیل میکند.
کلید واژگان
ارتباطات سیاسیهزینه نمایندگی
کیفیت حسابرسی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانکارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی گلستان، گرگان، ایران
شاپا
2676-75462676-7554



