تأثیر سرمایه فکری بر رقابت بازار محصول
(ندگان)پدیدآور
طاهری نیا, مسعودفضل الهی دهکردی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
استدلالهای اصلی علم اقتصاد بر این مبنا استوار است که رقابت در بازار محصولات، یک مکانیزم عالی برای تخصیص بهینه منابع تشکیل داده و دارای اثرهای انضباطی بر رفتار مدیران و بیکفایتیهای آنان است هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه فکری بر رقابت بازار محصول شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. اجزای سرمایه فکری شامل: سرمایه به کار گرفته شده، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری است. به همین منظور سه فرضیه تدوین و دادههای مربوط به 121 شرکت عضو سازمان بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1383 الی 1393 مورد استفاده قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از تکنیک رگرسیون چند متغیره به روش دادههای تابلویی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین سرمایه بکار گرفته شده و رقابت بازار محصول رابطه منفی ومعناداری وجود دارد. همچنین نتایج این پژوهش مبین این است که بین سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری با رقابت بازار محصول رابطه منفی معناداری وجود دارد. وجود چنین رابطه را می توان در عدم گزارش داوطلبانه اطلاعات سرمایه فکری برای استفاده کنندگان صورتهای مالی مطرح کرد که باعث میشود آنها در ارزیابی کیفیت شرکت انتخاب مطلوبی اتخاذ نکنند و باعث کاهش رقابت بازار محصول شود. کلید واژهها: سرمایه فکری، رقابت بازار محصول، سرمایه بکار گرفته شده، سرمایه انسانی، سرمایه
کلید واژگان
"سرمایه فکری""رقابت بازار محصول"
"سرمایه بکار گرفته شده"
"سرمایه انسانی"
"سرمایه ساختاری"
بازار سرمایه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه حسابداری دانشگاه لرستاندانشجو کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه لرستان
شاپا
2676-75462676-7554
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی اثر جهانیشدن بر هزینۀ سرمایۀ شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران با رویکرد داده های ترکیبی
قادری, کاوه؛ قادری, سامان؛ قادری, صلاح الدین (دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2014-09-23)هدف مطالعۀ حاضر بررسی اثر جهانیشدن بر هزینۀ سرمایۀ شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این راستا، از درجۀ بازبودن تجاری بهمنزلۀ شاخص جهانیشدن تجارت و همچنین از سایر متغیرهای کنترلی ...
-
تأثیر سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه: کسبوکارهای کوچک و متوسط منطقة ویژة اقتصادی سیرجان)
منتظری, محمد؛ پسندی پور, ندا؛ علیرضایی, اسداله (پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran, 2016-12-21)کارآفرینی فرایندی اجتماعی- اقتصادی و تحت تأثیر وجود پیوندها و ارتباطات اجتماعی است. تحقیقات متعددی افزایش فعالیتهای کارآفرینانه را به سرمایة اجتماعی پیوند دادهاند. بر همین اساس، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی ...
-
طراحی و آزمون الگوی اندازه گیری سرمایه فکری مدیران در مراکز آموزشی
صبوری مطلق, محمد؛ پورحسینی, ابراهیم.؛ رحیمیکیا, امین (انجمن تعالی کسب و کار, 2017-11-22)تحقیق حاضر با هدف طراحی و آزمون الگوی اندازهگیری سرمایه فکری مدیران در سازمانها انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران آموزش و پرورش به تعداد ۴۹۳۳ نفر (2564 مرد و 2369 زن) بود که با ...




