فرهنگ های مصرف محلی و کالای جهانی: مردمنگاری فرهنگ محلی در مواجهه با امر جهانی در شهر بانه
(ندگان)پدیدآور
خالق پناه, کمالکریم زاده, هیوانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله مطالعه مردمنگارانه مواجهه فرهنگ محلی در شهر بانه با کالاهای جهانی است. به لحاظ نظری مقاله حاضر در چارچوب نظریههای فرهنگ مصرف مدعی است که مواجهه با امر جهانی را بایستی در ارتباط با هویت، بازار جهانی نئولیبرال و ایدئولوژیهای جمعی فهمید. در پژوهش حاضر همزمان با مشاهده مشارکتی با پانزده نفر مصاحبه انجام شد. نتیجههای حاکی از آن است که 1) فرهنگهای مصرف محلی بیشترین تأثیر را از ایدئولوژیهای بازار و سازوکارهای تبلیغاتی آن میپذیرد و نقش ویژگیهای ملی و دینی در برساخت معنا محدود به بازار است و بنابراین جهانی شدن و کالاهای جهانی فرهنگ مصرف استانداردی را خلق کردهاند که معانی مندرج در آن متمایز از فرهنگ محلی است، 2) مصرف محلی بدون فرهنگ مواجهه، چارهای جز پذیرش منطق  بازار ندارد و 3) بازاری شدن و تجاری شدن عرصههای عمومی و خصوصی مردم محلی فرایند رو به گسترشی است که همگان را درگیر کرده و منجر به واکنشهای اخلاقی و اتخاذ استراتژیهای هویتی و عامیانه انطباق شده است.
کلید واژگان
استراتژیهای عامیانهجهانی شدن
فرهنگ های مصرف
کالای جهانی
مردمنگاری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کردستانکارشناسی ارشد علوم اجتماعی گرایش جامعه شناسی، دانشگاه کردستان




