ساخت و ارزیابی سامانهی کنترل خودکار راهانداز قفل دیفرانسیل تراکتور مسی فرگوسن 399
(ندگان)پدیدآور
کامگار, سعادتلغوی, محمدرضایی, علیجلیلی, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش سامانهای طراحی و ساخته شد که ضمن فراهم کردن ایمنی، بدون نیاز به دخالت راننده مکانیزم قفل دیفرانسیل را به طور خودکار در شرایط مختلف کاری کنترل کند. این سامانه از یک برد کنترل اصلی به همراه نمایشگر و صفحهکلید تشکیل شده که دادههای ورودی را پس از دریافت از حسگرهای نصب شده روی چرخها و میلفرمان، آنالیز کرده و با توجه به شرایطی که برای آن تعیین شده کنترل عملگر را که یک جک هیدرولیکی است، فعّال میکند. آزمایش مزرعهای به منظور بررسی تأثیر عوامل دنده (در دو سطح دنده یک و دو)، روش حرکت تراکتور (در دو سطح حرکت روی شیار شخم قبلی و حرکت روی زمین شخم نخورده) و حالت قفل دیفرانسیل (در دو سطح معمولی و تحت کنترل سامانهی ساخته شده) بر لغزش چرخهای محرک و مصرف سوخت تراکتور MF399 با گاوآهن سوار برگرداندار سه خیش در سه تکرار اجرا گردید. برای بررسی دادهها از آزمایش فاکتوریل 2×2×2 در قالب بلوکهای کامل تصادفی استفاده شد. نتایج تجزیه واریانس دادهها نشان داد که پارامترهای روش حرکت و حالت دیفرانسیل تأثیر معنیداری در سطح احتمال %1 و دنده در سطح احتمال %5 بر لغزش چرخهای محرک داشتند. همچنین فاکتور حالت دیفرانسیل تأثیر بسیار معنیداری بر مصرف سوخت نشان داد، بهطوری که با درگیر شدن قفل دیفرانسیل تحت کنترل سامانه، مصرف سوخت به طور متوسط 25 تا 40 درصد کاهش یافت. تمامی نتایج حاکی از آن است که استفادهی مداوم از سامانه کنترل قفل دیفرانسیل برای کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی و ظرفیت مزرعهای تراکتور لازم و ضروری است.
کلید واژگان
تراکتورلغزش چرخ
قفل دیفرانسیل
بازده کششی
سامانه ی کنترل خودکار راه انداز قفل دیفرانسیل
تست، ارزیابی و بهینه سازی ماشینها و ادوات
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-10-221395-08-01
ناشر
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه شیرازاستاد گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه شیراز
دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه شیراز
دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه شیراز
شاپا
2008-48032423-7841




