• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی طب انتظامی
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی طب انتظامی
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش خوددلگرم‌سازی مبتنی بر روش شوناکر بر سلامت معنوی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    علی صوفی, اله نظرفرنام, علیشیرازی, محمود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    556.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اهداف: سلامت معنوی به عنوان جوان ترین و چهارمین بعد سلامت، از طریق تاثیر بر سلامت روانی، نقش زیادی در ارتقاء سلامت عمومی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خوددلگرم سازی مبتنی بر روش شوناکر در افزایش سلامت معنوی دانشجو-معلمان فرزندان کارکنان ناجا، شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان  شهرستان زاهدان انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل  و پیگیری یک ماهه در بین کلیه دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان-پردیس دخترانه رسالت  شهرستان زاهدان در بهار 1397 انجام شد. نمونه ای به حجم  30 نفر از دانشجویان فرزندان کارکنان نیروی انتظامی که در پرسشنامه سلامت معنوی نمره متوسط و پایین گرفته بودند، به روش تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر)قرار داده شدند. گروه آزمایش[WU1]  به ‌مدت ‌‌10 جلسه‌‌90 دقیقه‌ای‌  تحت آموزش خود دلگرم سازی به شیوه شوناکر  قرار گرفت و‌ گروه کنترل در طول این مدت آموزشی دریافت نکرد. پس از ‌اتمام ‌جلسات، هر دو گروه آزمایش و کنترل در معرض ‌پس آزمون ‌و‌ یک‌ ماه‌ بعد‌، ‌آزمون ‌پیگیری‌  قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه 20 سوالی سلامت معنوی پولتزین و الیسون(1982) استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس و نرم افزار SPSS_23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج آزمون  تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین  نمرات سلامت مذهبی و سلامت وجودی در  گروه آزمایش افزایش معناداری در مقایسه با گروه کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری داشت. نتیجه گیری:آموزش خود دلگرم سازی شوناکر  می تواند بر سلامت مذهبی و سلامت وجودی دانشجویان موثر باشد.  [WU1]در چکیده، نوع مداخله روی گروه آزمایش اضافه گردید
    کلید واژگان
    کلید واژه ها: معنویت [MesH]
    سلامت[MeSH]
    سلامت روانی [MeSH]
    دانشجویان[MeSH]

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-09-23
    1397-07-01
    ناشر
    معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا و پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، گروه روان شناسی، زاهدان، ایران
    دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
    دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

    شاپا
    2228-6241
    2383-3483
    URI
    http://teb.jrl.police.ir/article_92769.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/3359

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب