تحلیل اکتشافی مؤلفه های مؤثر بر آموزش به مددجو در بیمارستان ولیعصر (عج) ناجا: مطالعه مقطعی-تحلیلی
(ندگان)پدیدآور
زارعیان, آرمینستارزاده, مریمدانایی, شبنمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: انجام آموزش توسط پرستاران از جمله معیارهای مهم در ارتقاء کیفیت مراقبت از مددجویان است که اجرای آن میتواند موجب کاهش تنش و هزینهها گردد. هدف از این مطالعه ارزیابی جامع از وضعیت آموزش به مددجو با استفاده از روش چند متغیره تحلیل عاملی در بیمارستان ولیعصر (عج) ناجا است. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی– تحلیلی با رویکرد اکتشافی است که در سال 1392 با بکارگیری روش چند متغیره تحلیل عاملی، صورت گرفته است و پرسشنامه سنجش وضعیت آموزش به مددجو را که روایی و پایایی آن تایید شده بود، تکمیل کردند. دادهها به روش تحلیل عاملی و در نرمافزار SPSS نسخهی 21 مورد آنالیز قرار گرفت. یافتهها: پس از تکمیل پرسشنامه توسط پرستاران، تحلیل عاملی جهت اکتشاف مؤلفههای مؤثر بر آموزش به مددجو صورت پذیرفت. بدین ترتیب پس از انجام تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس با توجه به ملاک کیزر و ارزش ویژه، 5 عامل استخراج شد. 44% از واحدهای مورد پژوهش مرد و 56% از ایشان زن بودند. میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش 33/71 با انحراف معیار 7/05 بود. 98 % واحدهای مورد پژوهش دارای مدرک کارشناسی، 1% دارای مدرک کاردانی و 1% دارای مدرک کارشناسی ارشد بودند. بحث و نتیجه گیری: مبتنی بر یافتههای به دست آمده، 5 مؤلفه الف) اصل مهارتهای یاددهی، ارتباطی و انگیزش دهی در آموزش به مددجو، ب) اصل هماهنگی و همکاری در آموزش به مددجو، ج) اصل توجه به زمینههای فرهنگی و روانشناختی در آموزش به مددجو، د) اصل ارج گذاری آموزش به مثابه بخشی از مراقبت مددجو و ه) اصل انطباق جنسیتی در آموزش به مددجو استخراج گردید. با توجه به یافتههای این مطالعه، فرایند آموزش به بیمار دارای اصولی است که پرستاران نسبت به مبانی آن واقف هستند. لیکن جهت تحقق پایدار این فرایند میبایست به مؤلفههای مؤثر بر آن توجه نمود.
کلید واژگان
آموزش به مددجوتحلیل عاملی
پرستاران
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا و پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجاسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی اجابیمارستان ولیعصر ناجا
بیمارستان ولیعصر ناجا
شاپا
2228-62412383-3483




