• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی طب انتظامی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی طب انتظامی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل اکتشافی مؤلفه های مؤثر بر آموزش به مددجو در بیمارستان ولیعصر (عج) ناجا: مطالعه مقطعی-تحلیلی

    (ندگان)پدیدآور
    زارعیان, آرمینستارزاده, مریمدانایی, شبنم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    573.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: انجام آموزش توسط پرستاران از جمله معیارهای مهم در ارتقاء کیفیت مراقبت از مددجویان است که اجرای آن می‏تواند موجب کاهش تنش و هزینه‏ها گردد. هدف از این مطالعه ارزیابی جامع از وضعیت آموزش به مددجو با استفاده از روش چند متغیره تحلیل عاملی در بیمارستان ولیعصر (عج) ناجا است. مواد و روش‏ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی– تحلیلی با رویکرد اکتشافی است که در سال 1392 با بکارگیری روش چند متغیره تحلیل عاملی، صورت گرفته است و پرسشنامه سنجش وضعیت آموزش به مددجو را که روایی و پایایی آن تایید شده بود، تکمیل کردند. داده‏ها به روش تحلیل عاملی و در نرم‏افزار SPSS نسخه‏ی 21 مورد آنالیز قرار گرفت. یافته‏ها: پس از تکمیل پرسشنامه توسط پرستاران، تحلیل عاملی جهت اکتشاف مؤلفه‏های مؤثر بر آموزش به مددجو صورت پذیرفت. بدین ترتیب پس از انجام تحلیل مؤلفه‏های اصلی با چرخش واریماکس با توجه به ملاک کیزر و ارزش ویژه، 5 عامل استخراج شد. 44% از واحد‏های مورد پژوهش مرد و 56% از ایشان زن بودند. میانگین سنی واحد‏های مورد پژوهش 33/71 با انحراف معیار 7/05 بود. 98 % واحد‏های مورد پژوهش دارای مدرک کارشناسی، 1% دارای مدرک کاردانی و 1% دارای مدرک کارشناسی ارشد بودند. بحث و نتیجه گیری: مبتنی بر یافته‏های به دست آمده، 5 مؤلفه الف) اصل مهارت‏های یاددهی، ارتباطی و انگیزش دهی در آموزش به مددجو، ب) اصل هماهنگی و همکاری در آموزش به مددجو، ج) اصل توجه به زمینه‏های فرهنگی و روانشناختی در آموزش به مددجو، د) اصل ارج گذاری آموزش به مثابه بخشی از مراقبت مددجو و ه) اصل انطباق جنسیتی در آموزش به مددجو استخراج گردید. با توجه به یافته‏های این مطالعه، فرایند آموزش به بیمار دارای اصولی است که پرستاران نسبت به مبانی آن واقف هستند. لیکن جهت تحقق پایدار این فرایند می‏بایست به مؤلفه‏های مؤثر بر آن توجه نمود.
    کلید واژگان
    آموزش به مددجو
    تحلیل عاملی
    پرستاران

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2013-09-23
    1392-07-01
    ناشر
    معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا و پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی اجا
    بیمارستان ولیعصر ناجا
    بیمارستان ولیعصر ناجا

    شاپا
    2228-6241
    2383-3483
    URI
    http://teb.jrl.police.ir/article_92643.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/3351

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب