بررسی ابعاد پنهان برنامههای درسی در رشتههای مهندسی (مطالعه موردی: دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان)
(ندگان)پدیدآور
امینی, محمدرحیمی, حمیدنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دانشگاهها و مراکز آموزشعالی، همانند سایر نهادهای آموزشی و تربیتی، به موازات اهداف و کارکردهای رسمی و صریح خود دارای آثار و کارکردهای ضمنی نیز هستند که تأثیراتی چشمگیر بر یادگیری و رشد شخصیتی و رفتاری یادگیرندگان دارد. از این تأثیرات و کارکردها با عنوان برنامه درسی پنهان نام برده میشود. هدف این تحقیق بررسی و تبیین جایگاه عناصر و مؤلفههای برنامههای درسی پنهان در دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مهندسی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 92-1391 در دانشگاه کاشان بود (1622=N) که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، تعداد 99 نفر از آنها بهعنوان گروه نمونه انتخاب و بررسی شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که برنامه درسی پنهان در قالب شش مؤلفه بررسی شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 80/0 برآورد شد. یافتههای به دست آمده از پژوهش نشان داد که از میان متغیرهای برنامه درسی پنهان مؤلفههای روشهای تدریس، شیوههای ارزشیابی، قوانین و مقررات و تعاملات استادان و دانشجویان عواملی هستند که از نظر دانشجویان مهندسی کارکردی مؤثر در محیطهای آموزشی آنها دارد و طبعاً عملکرد تحصیلی و نوع نگرش آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین، نتایج پژوهش بیانگر آن بود که میان دیدگاههای دانشجویان بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی در خصوص نقش و جایگاه مؤلفههای برنامه درسی پنهان تفاوت معنادار آماری وجود دارد. از این منظر، لازم است که در طراحی و اجرای برنامههای آموزشی رشتههای مهندسی ملاحظات مرتبط با برنامه درسی پنهان مورد توجه جدی قرار بگیرد.
کلید واژگان
برنامه درسیبرنامه درسی پنهان
کارکردهای ضمنی
دانشجویان
دانشگاه
شماره نشریه
60تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه کاشاناستادیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه کاشان
شاپا
1607-23162676-4881




