ارائه الگویی جهت ارزیابی عملکرد بخش تحقیق و توسعه گروههای فنی و مهندسی (مطالعه موردی: گروههای فنی و مهندسی دانشگاه یزد)
(ندگان)پدیدآور
زارع احمدآبادی, حبیبجاویدی, سمیهطحاری مهرجردی, محمد حسیننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از آنجا که دانشگاهها به عنوان یکی از مهمترین مراکز تولید و تجاریسازی علم به حساب میآیند انتظار میرود که از منابع در دسترسشان به طور مؤثر و کارا استفاده نمایند. از میان گروههای آموزشی دانشگاهها، گروههای فنی و مهندسی به لحاظ ماهیتشان نقش بسزایی در خروجیهای تحقیق و توسعه دانشگاه دارند. هدف از این تحقیق، به کارگیری الگویی جهت ارزیابی عملکرد تحقیق و توسعه بخش علوم و مهندسی دانشگاه ها در هر دو بخش تولید و انتشار علم با استفاده از مکانیزم تحلیل پوششی دادههای شبکهای است. در این بین فعالیتهای تحقیق و توسعه 8 گروه آموزشی فنی و مهندسی دانشگاه یزد استخراج که در این راستا برای ارزیابی کارایی نسبی آنها در بخش تولید علم از دو ورودی مقدار گرنت تخصیص داده شده به اساتید گروه و اعضای پژوهشی گروه آموزشی شامل اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و خروجیهای تعداد مقالات، کتب انتشار یافته، طرحهای پژوهشی، پایاننامهها و اختراعات و اکتشافات ثبت شده و در بخش انتشار علم از ورودیهای تعداد مقالات، کتب انتشار یافته، طرحهای پژوهشی، پایاننامهها و اختراعات و اکتشافات ثبت شده و خروجیهای مبلغ طرحهای پژوهشی، مبلغ قراردادهای آموزشی و مشاورهای و مبلغ پایاننامههای حمایت شده و ارزش اختراعات تجاری شده استفاده شد. نتایج نشان میدهد که در بخش تولید علم از 8 گروه آموزشی تحت بررسی تعداد 7 گروه و در بخش انتشار علم تعداد 6 گروه در میان گروههای فنی و مهندسی منتخب، ناکارا میباشند.
کلید واژگان
کارایی نسبیتحقیق و توسعه
تحلیل پوششی دادهها
تحلیل پوششی شبکهای دادهها
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزدکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، جهاد دانشگاهی، یزد
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، جهاد دانشگاهی، یزد
شاپا
1607-23162676-4881




