اعتباریابی ابزاری برای پیش بینی موفقیت دانشجویان مهندسی در یادگیری الکترونیکی
(ندگان)پدیدآور
رستمی نژاد, محمد علیمزینی, ناصردلاور, علینوروزی, داریوشنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تضمین موفقیت یادگیرنده الکترونیکی دغدغه تمام نظامهای آموزش الکترونیکی دنیاست. عواملی چون فناوری، زیرساخت، محتوا، مدرس و پشتیبانی در موفقیت یادگیرنده سهیماند، اما گفته میشود مهمتر از همه موارد یاد شده خود یادگیرنده است که در کانون یادگیری الکترونیکی قرار دارد. هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزاری برای پیشبینی موفقیت دانشجوی مهندسی در یادگیری الکترونیکی است. در پیشینه پژوهش ابزارهایی چون پیمایش برخط یادگیرنده از راه دور، آزمون موفقیت یادگیری الکترونیکی و آمادگی دانشجویان برای یادگیری برخط بررسی شدند و ساخت ابزاری بومی برای دانشجویان ایرانی ضروری تشخیص داده شد. برای این هدف290 نفر از دانشجویان مهندسی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران به صورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی ابزار ساخته شده، یازده عامل را شناسایی کرد که در مجموع، 62 درصد از واریانس سازه موفقیت یادگیرنده الکترونیکی را تبیین میکند. پایایی ابزار 84/0 =α به دست آمده. تحلیل واریانس، معناداری کل مدل را نشان داد و مدل رگرسیون یازده عاملی 14% از تغییرات معدل ترم اول دانشجویان مهندسی در تحصیل الکترونیکی را تبیین میکرد. این ابزار در مقایسه با سایر نمونههای خارجی از اعتبار و پایایی مطلوبی برخوردار است و میتواند در نظامهای آموزش الکترونیکی برای پیشبینی موفقیت یادگیرنده الکترونیکی بهکار رود.
کلید واژگان
آموزش مهندسیارزیابی مشارکتی
اعتبار¬سنجی
رتبه¬بندی
کیفیت
شماره نشریه
57تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطباییاستادیار، گروه هوش مصنوعی، دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران،
استاد گروه سنجش و روانشناسی تربیتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
شاپا
1607-23162676-4881




