• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 22, شماره 85
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 22, شماره 85
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان رعایت استاندارد بین‌المللی ایزو 214 در چکیده فارسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های رشته‌های فنی_ مهندسی دانشگاه تبریز

    (ندگان)پدیدآور
    جهانبان اسفهلان, زهراحمدی پور, افشینزوارقی, رسول
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    475.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان رعایت استاندارد ایزو ۲۱۴ در تهیه چکیده‌های فارسی پایان‌نامه‌های رشته‌های فنی_ مهندسی دانشگاه  تبریز انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی استاندارد ایزو 214 و جامعه آماری پژوهش 2959 چکیده فارسی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی رشته‌های فنی مهندسی دانشگاه تبریز بود که 342 مورد به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از میان دانشکده‌های مورد بررسی، در دانشکده عمران با میانگین کل 95/81 درصد مؤلفه‌های ایزو ۲۱۴ بیشتر از سایر دانشکده‌ها رعایت شده است. در رشته‌های مهندسی خاک با میانگین 29/86، نقشه‌برداری با میانگین 55/85 و ساخت و تولید با میانگین 76/84 درصد دانشجویان مؤلّفه‌های ایزو ۲۱۴ را نسبت به سایر رشته‌های فنّی-مهندسی بیشتر رعایت کرده‌اند. میزان رعایت مؤلفه‌های ایزو 214 در رشته‌های بیوالکتریک، مهندسی برق-قدرت و الکترونیک به ترتیب با 33/73، 62/73 و 13/74 در کمترین سطح بوده است.  از بین ۱۵ مؤلفه مورد بررسی ایزو ۲۱۴،  استفاده از افعال معلوم و بیان ضمایر در قالب سوم شخص با میانگین کل 100 درصد بیشترین و مؤلفه بیان یافته‌های پژوهش با میانگین کل 6/14 درصد کمترین فراوانی را داشته‌اند. نتایج آزمون خی دو نیز نشان داد که بین رعایت استاندارد 214 و متغیرهای دانشکده و رشته تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. میانگین رعایت مؤلّفه‌های ایزو 214 در تمام سال‌های مورد بررسی 72/78 درصد بوده است که تا حدود زیادی با استاندارد ایزو 214 هماهنگی دارد.
    کلید واژگان
    چکیده‌نویسی
    استاندارد ایزو ۲۱۴
    رشته‌های فنی_ مهندسی
    چکیده پایان‌نامه
    چکیده رساله

    شماره نشریه
    85
    تاریخ نشر
    2020-05-21
    1399-03-01
    ناشر
    فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
    The Academy of Sciences of I. R. of Iran
    سازمان پدید آورنده
    گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تبریز- تبریز- ایران
    گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تبریز- تبریز- ایران
    گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تبریز- تبریز- ایران

    شاپا
    1607-2316
    2676-4881
    URI
    https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2020.198048.1668
    http://ijee.ias.ac.ir/article_103691.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334590

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب