• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 20, شماره 77
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 20, شماره 77
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازنگری شیوه‌ی آموزش درس «تأسیسات مکانیکی» رشته‌ی معماری و پیشنهاد یک سیستم کمک آموزشی، مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده

    (ندگان)پدیدآور
    علی تاجر, سعیدولدی, شایسته
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    413.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    معماران با داشتن اطلاعات فنی کافی و توانائی به‌کارگیری خلاقانه‌ی آنها، علاوه بر طراحی بهینه‌ی طرح‌های معماری، امکان تعامل هرچه بهتر با مهندسین سازه، برق و تأسیسات، در محیط حرفه ای، خواهند داشت. بخشی از راهکارها جهت ایجاد چنین شرایطی، مرتبط با بازبینی محتوای آموزشی و شیوه‌ی آموزش دروس فنی رشته‌ی معماری است؛ به‌صورتی که دانش نظری دروس فنی در فرآیند تجربه‌اندوزی دانشجویان کسب شود و در توانائی طراحانه‌ی آنها نمود پیدا کند. هدف اصلی پژوهش، دستیابی به محتوا و شیوه‌ی کارآمد در آموزش درس تأسیسات مکانیکی ساختمان به دانشجویان دوره‌ی کارشناسی معماری است. این تحقیق از نوع کاربردی و روش تحقیق آن پیمایشی بوده و از طریق مطالعه کتابخانه‌ای و تدوین پرسشنامه صورت گرفته است. سوالات پرسشنامه براساس مطالعه‌ی نظریات روانشناسی آموزشی در زمینه‌ی مکاتب آموزشی انسان‌گرائی، ساخت‌گرائی و رویکردهای یاددهی-یادگیری مبتنی بر آنها، یادگیری فعال، مروری بر شرایط موجود در زمینه‌ی آموزش معماری در سه نمونه از دانشگاه‌های برتر جهان و همچنین یک ابزار کمک‌آموزشی پیشنهادی، مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده، شکل گرفته است. نهایتاَ راهکارهای پیشنهادی حاصل از این پژوهش در زمینه‌ی محتوا، شیوه‌ی آموزشی و ابزار کمک ‌آموزشی پیشنهادی، به نظرسنجی اساتید درس تأسیسات مکانیکی ساختمان گذاشته شده است، که نشان از تأکید بر برگزاری بخشی از واحدهای درس به صورت کارگاهی، برقراری ارتباط با درس کارگاه طراحی معماری در ترم‌های مختلف و مقبولیت ابزار کمک آموزشی پیشنهادی از جنبه‌های ایجاد نقش فعال برای یادگیرنده، افزایش دقت و تمرکز یادگیرنده، تقویت امکان تجسم فضایی اجزا و مسیرها و آگاهی از تاثیرات نهائی بر کالبد معماری دارد.
    کلید واژگان
    آموزش معماری
    تأسیسات مکانیکی
    تکنولوژی واقعیت افزوده
    نرم‌افزار کاربردی
    یادگیری فعال

    شماره نشریه
    77
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
    The Academy of Sciences of I. R. of Iran
    سازمان پدید آورنده
    استاد یار دانشکده هنر و معماری گروه معماری دانشگاه بوعلی سینا
    دانشجوی دکتری معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بو‌علی سینا، همدان

    شاپا
    1607-2316
    2676-4881
    URI
    https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2018.115617.1502
    http://ijee.ias.ac.ir/article_66249.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334538

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب