نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزینل, حسینfa_IR
dc.contributor.authorمنصورزاده, شیواfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:04:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:04:31Z
dc.date.available1399-07-09T08:04:31Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:04:31Z
dc.date.issued2018-02-20en_US
dc.date.issued1396-12-01fa_IR
dc.date.submitted2017-10-10en_US
dc.date.submitted1396-07-18fa_IR
dc.identifier.citationزینل, حسین, منصورزاده, شیوا. (1396). ارزیابی کیفیت آموزش های مهندسی با استفاده از سیستم پیامد-محور در دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 19(76), 99-124. doi: 10.22047/ijee.2018.100586.1485fa_IR
dc.identifier.issn1607-2316
dc.identifier.issn2676-4881
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22047/ijee.2018.100586.1485
dc.identifier.urihttp://ijee.ias.ac.ir/article_63059.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334531
dc.description.abstractکیفیت آموزش های مهندسی و ارزیابی سطح کیفی فرآورده های مراکز آموزش عالی فنی و مهندسی از فوریت های اخیر سیاست گذاران امور علم و فناوری در خارج و داخل کشور بوده است. رویکردهای متداول ارزیابی کیفیت آموزش معمولا" سنتی و مبتنی بر تجربه بوده و بطور مدون و سیستماتیک مدیریت و سنجش نمی گردند. لذا تدوین یک سیستم ارزیابی کیفیت بر آموزش های مهندسی ضرروی به نظر می رسد. در این مقاله سیستم ارزیابی پیامد-محور پیشنهاد و پیاده سازی گردیده است با این هدف که روندهای موجود آموزش مهندسی را مدیریت پذیر و قابل کنترل نموده و اهداف و خواسته ها ی درونی و برونی جامعه و صنعت( در این مقاله 12 هدف بعنوان بروندادهای یک مرکز دانشگاهی پیشنهاد شده است) را پاسخ دهد. این سیستم، کیفیت آموزش ها را با تاکید بر پیامدها ( خواسته ها و اهداف) در یک چرخه بازخور دار مشاهده، نظارت وارزیابی می نماید. در این مدل پیشنهادی، اهداف برنامه های کارشناسی 12 گانه و در امتداد آنها اهداف یادگیری ( بین 1 تا 6 هدف) هر درس تبیین شده و امکان سنجش و اندازه گیری سطح دستیافت ها میسر می شود. با نگاهی استراتژیک دروس کاربردی از 30درصد از دروس پایانی هر برنامه کارشناسی انتخاب می گردد تا سطح بهره وری رویکرد پیشنهادی را بهینه نماید. نتایج پیاده سازی عملی این سیستم بر روی 11 درس در مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا حاکی از افزایش روئیت پذیری فرآیند آموزش، عیب یابی و جهت دهی کیفی روندهای تدریس، یادگیری بوده است.fa_IR
dc.format.extent1043
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherThe Academy of Sciences of I. R. of Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه آموزش مهندسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Engineering Educationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22047/ijee.2018.100586.1485
dc.subjectارزیابی کیفیتfa_IR
dc.subjectآموزش‌های مهندسیfa_IR
dc.subjectسیستم پیامدمحورfa_IR
dc.subjectروئیت‌‌پذیری سیستمfa_IR
dc.subjectبرنامه بهبود کیفیتfa_IR
dc.titleارزیابی کیفیت آموزش های مهندسی با استفاده از سیستم پیامد-محور در دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهراfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه مهندسی برق و کامپیوتر، مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا، قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه مهندسی صنایع و مکانیک، مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا، قزوینfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue76
dc.citation.spage99
dc.citation.epage124


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد