بررسی کیفی نقش بازتاب در حل مسئلۀ ریاضی دانشجویان مهندسی
(ندگان)پدیدآور
فیروزیان, فریبافدایی, محمدرضارفیع پور, ابوالفضلنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی کیفی نقش بازتاب فراشناختی در حل مسئله ریاضی دانشجویان مهندسی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل دانشجویان مهندسی عمران، مکانیک و الکترونیک است که در سال تحصیلی 94-1393 در دانشگاه شهید باهنر کرمان مشغول به تحصیل بودند و تعداد 12 نفر از آنان با استفاده از نمونهگیری هدفمند برای انجام مصاحبه انتخاب شدند. در این مقاله بازتاب فراشناختی بر روی حل مسئله دانشجویان مهندسی در دو مقولۀ دانش و نظارت فراشناختی موردبررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان داد که «بازتاب»میتواندتواناییحلمسئلهریاضیدانشجویانمهندسیراافزایشدادهوتواناییکنترلوارزیابیدرستیدرشرایطحلمسئلهبهآنهابدهد.این پژوهش نشان میدهد حل مسئله امروزه چیزی فراتر از راهحلهای جزئی و بهکاربردن آنها برای حل مسائل در دسترس است بلکه میتواند راهی برای تشویق دانشجویان مهندسی باشد تا با علم مهندسی به حل مسائل دنیای واقعی بپردازند؛ زیرا حل مسائل دنیای واقعی فراگیران را به استدلال و قضاوت در سطوح بالاتر و همچنین یافتن ایدههای جدید وامیدارد.
کلید واژگان
بازتابحل مسئله ریاضی
دانشجویان مهندسی
فراشناختی
تحقیق کیفی
شماره نشریه
74تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دوره دکتری بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر کرماندانشیار بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشیار بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان
شاپا
1607-23162676-4881




