بررسی ابعاد مختلف خستگی در افسران پلیس راهنمایی و رانندگی
(ندگان)پدیدآور
خانی جزنی, رضاصارمی, مهنازکاوسی, امیرشیرزاد, هادیرضاپور, تارانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از این بررسی اندازه گیری ابعاد 5 گانه خستگی شامل عمومی، جسمانی، ذهنی ، کاهش فعالیت و کاهش انگیزه وبررسی تأثیر فاکتورهای سن، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، سابقه کاری و ابتلا به بیماری بر خستگی است.مواد و روشها: یافته ها: نتایج نشان دادند که پیش از شروع و پس از اتمام کار، خستگی عمومی با متوسط 5/13و6/15به ترتیب در مرحله اول و دوم بیشترین میزان و کاهش فعالیت با متوسط 7/7 و 2/9 به ترتیب در مرحله اول و دوم کمترین میزان را در میان افسران پلیس دارد. خستگی قبل از کار در تمامی ابعاد به طور معنیداری پایین تر از خستگی پس از اتمام کار بود . همچنین مشاهده شدکه وضعیت تأهل، سابقه کاری، ابتلا به بیماری، شنیدن صدای وزوز در گوش، عادت ورزش و استفاده از عینک آفتابی به طور،معنیداری05/0>p p با ابعاد متعدد خستگی رابطه دارند. یافته های این تحقیق وضعیت خستگی را در میان افسران پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین تأثیر برخی ازمتغیرهای جمعیت شناختی را بر آنها نشان داد. به نظر می رسد انجام مطالعات بیشتری برای آشکار ساختن رابطه میان خستگی و سایر متغیرهای جمعیت شناختی نیاز است، تا درک عمیق تری از علل خستگی فراهم شود. نتیجه گیری: مطالعه حاضر از نوع توصیفی بود و 250 نفر از افسران پلیس راهنمایی و رانندگی از 15 منطقه شهر تهران، درآن شرکت نمودند که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند . خستگی در دو مرحله- قبل از شروع کار و پس از اتمام کار - بااندازه گیری و (MFI: Multidimensional Fatigue Inventory) استفاده از پرسشنامه استاندارد سنجش چند بعدی خستگی نسخه 18 و روش های آمار توصیفی، آزمونهای SPSS اطلاعات جمعیت شناختی نیز جمع آوری شد. دادهها با استفاده از نرم افزارتی و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد.
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا و پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجاشاپا
2228-62412383-3483




