• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی طب انتظامی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی طب انتظامی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستان‌های ناجا

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.078 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اهداف: تغذیه سالم و مناسب ضامن سلامتی و بهبودی روند بیماری فرد بیمار است و هرگونه کوتاهی در زمینه تهیه و توزیع آن ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. از آنجایی‌که بیمار، مشتری اصلی خدمات در بیمارستان است، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کیفیت ارائه خدمات در بیمارستان‌ها، رضایت بیماران است. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستان‌های ناجا بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در کلیه بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌های نیروی انتظامی در نیمه اول بهمن‌ماه ۱۳۹۷ که حداقل به مدت یک هفته در این بیمارستان‌ها بستری بودند، انجام شد. بر اساس جدول مورگان ۱۳۶ نفر از آنها به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی و همچنین پرسش‌نامه محقق‌ساخته‌ای‌ با مقیاس طیف لیکرت شامل ۲۰ گویه در چهار مؤلفه کمیت و کیفیت طبخ و همچنین کمیت و کیفیت توزیع استفاده شد.تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کلموگروف- اسمیرنوف، t تک‌نمونه‌ای، فریدمن و همچنین آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی شفه برای مقایسه رضایتمدی بیماران در قالب نرم‌افزار SPSS ۲۲ انجام شد. یافته‌ها: نتایج آزمون t تک‌نمونه‌ای نشان داد که فرضیه رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستان‌های ناجا با میانگین ۹۰/۳ و سطح معناداری ۰۰/۰ تایید شد. رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه برای همه بیمارستان‌ها نیز به‌طور جداگانه بررسی شد و نتیجه نهایی در سطح مطلوب گزارش شد اما بین میانگین رضایت‌مندی بیماران از وضعیت تغذیه بیمارستان‌ها تفاوت معناداری وجود داشت (۰۴۲/۰=p). نتایج نشان داد که رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستان فاطمه‌الزهرا (س) با میانگین ۲/۴ به‌طور معناداری از سایر بیمارستان‌ها به‌استثنای بیمارستان‌های امام سجاد (ع) (با میانگین ۸/۴) و حضرت سیدالشهدا (ع) (با میانگین ۹/۳) مطلوب‌تر بود (۰۵/۰>p). همچنین رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستان امام سجاد (ع) نیز به‌طور معناداری از بیمارستان‌های ایران (با میانگین ۷۱/۳) و الغدیر (با میانگین ۷۵/۳) بهتر بود (۰۵/۰>p) و وضعیت تغذیه سایر بیمارستان‌ها تفاوت معناداری نداشتند (۰۵/۰
    کلید واژگان
    بیماران
    وضعیت تغذیه
    طبخ
    سیستم‌های توزیع بیمارستان
    رضایت بیمار

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا و پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا

    شاپا
    2228-6241
    2383-3483
    URI
    http://teb.jrl.police.ir/article_93718.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/3259

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب