تحلیل انرژی و اگزرژی سیکل تولید توان موتور دیزل دریایی به منظور کاهش اتلافات با در نظر گرفتن تاثیر دمای محیط
(ندگان)پدیدآور
مومنی, سید محسنصالحی, غلامرضااسحق نیموری, مجیداقدود چابکی, یدالهکوشا, ناصرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در مقاله حاضر سیکل تولید توان موتور چهارزمانه دیزل دریایی مورد مطالعه و تحلیل ترمودینامیکی قرار میگیرد. در این راستا، پس از مدلسازی سیکل کلی، اجزای مختلف آن از دیدگاه قانون اول و دوم ترمودینامیک مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند تا مشخص شود هر یک از اجزا چه تاثیری در عملکرد سیکل دارند و چگونه می توان کارایی آنها را افزایش داد. همچنین تاثیر دمای هوای محیط بر عملکرد موتور مورد بررسی قرار گرفته است تا دمای مناسب برای فرایند احتراق و عملکرد موتورمشخص شود. نتایج مدلسازی مقاله حاضر با دادههای تجربی موجود مقایسه شده است که هم خوانی خوب بین نتایج، تاییدی بر صحت مدلسازی انجام شده میباشد. نتایج حاصل نشان میدهد که بهترین عملکرد از هر دو دیدگاه قانون اول و دوم ترمودینامیک متعلق به توربین به ترتیب به میزان ۸۶ درصد و ۸۸ درصد میباشد. همچنین کمترین عملکرد از دیدگاه قانون دوم متعلق به خنککن میانی به میزان ۶۵/۳۶ درصد و از دیدگاه قانون اول متعلق به موتور دیزل به میزان ۴۵ درصد می باشد. بیشترین و کمترین تخریب اکسرژی نیز به ترتیب در موتور دیزل به میزان ۵۴/۸۵ درصد و در مبدل روغن به میزان ۵۱/۰ درصد روی میدهد. در حدود ۳۲ درصد از انرژی ورودی سوخت نیز در درون گازهای خروجی اگزوز باقی میماند. با توجه به تحلیل نتایج میتوان گفت که موتور دیزل، مبدل خنککن میانی و گازهای خروجی از اگزوز بهترین اجزا برای بهبود عملکرد سیکل میباشند. در انتها با توجه به نتایج بدست آمده راه کارهایی برای کاهش میزان اتلافات و استفاده مجدد از حرارت اتلافی ارائه شده است.
کلید واژگان
موتور دیزل دریاییانرژی
اگزرژی
راندمان
مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهرسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سیستمهای انرژی دانشکده علوم دریایی محمود آباد، دانشگاه صنعت نفتاستادیار مهندسی سیستمهای انرژی دانشکده علوم دریایی محمود آباد، دانشگاه صنعت نفت
استادیار مهندسی مکانیک دانشکده مهندسی فناوریهای نوین، دانشگاه تخصصی فناوریهای نوین آمل
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر
دانشجوی دکتری گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی




