• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی دریا فنون
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی دریا فنون
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی امکان خنک‌کاری محفظه احتراق موتور توربین‌گاز دریایی به کمک محیط متخلخل

    (ندگان)پدیدآور
    شهریاری, بهروزقربانی, مهراب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    925.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    فناوری موتورهای توربین‌‌گاز دریایی با شتاب روز افزون به سمت افزایش عملکرد و کاهش هزینه‌ها در حال حرکت است. بزرگ‌ترین مانع در جهت پیشرفت این حوزه، مسایل مربوط به خنک‌کاری محفظه احتراق است به نحوی که با بالا رفتن دما، مواد به کار رفته در دیواره ذوب شده یا استحکام خود را از دست می‌دهند و عملا امکان افزایش توان موتور یا زمان کارکرد آن وجود ندارد. یکی از ایده‌های بسیار سودمند برای حل این مشکل، استفاده از محیط متخلخل در مسیر سیال خنک‌کن محفظه احتراق است. مهم‌ترین مزیت تحقیق حاضر، عدم استفاده از فرض‌های ساده‌کننده و نزدیکی بسیار زیاد آن به شرایط عملی از جمله انتخاب هندسه و شرایط مرزی واقعی، استفاده از مدل عدم تعادل گرمایی محلی برای شبیه‌سازی محیط متخلخل و در نظر گرفتن خواص فیزیکی متغیر با دما برای سیال اشاره کرد. تاثیر عوامل مختلف از قبیل جنس سیال، جنس محیط متخلخل و اندازه حفره‌ها بر انتقال حرارت و افت فشار جریان در محدوده وسیعی از عدد رینولدز و شار گرما به طور جامع بررسی گردید. در نهایت مشخص شد استفاده از سیال هیدروژن به عنوان سیال خنک‌کن با محیط متخلخلی از جنس نیکل با اندازه حفره PPI 20 مناسب‌ترین حالت برای خنک‌کاری محفظه احتراق است که در مقایسه با کانال ساده، بیشینه دمای دیواره را در اعداد رینولدز مختلف به طور متوسط در حدود 60 % کاهش می‌دهد. این حالت همراه با افت فشاری در حدود حداکثر kPa 5 می‌باشد.
    کلید واژگان
    موتور توربین گاز دریایی
    محفظه احتراق
    خنک‌کاری
    محیط متخلخل
    مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر
    سازمان پدید آورنده
    دکتری مهندسی هوافضا، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان
    کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان

    شاپا
    2423-6853
    URI
    http://ijmt.iranjournals.ir/article_31196.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/323652

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب