مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر شبیهسازی، تلفیقی و سخنرانی بر مهارت شناختی ماماها در اداره پرهاکلامپسی و اکلامپسی
(ندگان)پدیدآور
طباطبائیان, مریمکردی, معصومهدادگر, سلمهاسماعیلی, حبیباللهخدیوزاده, طلعتنوع مدرک
Textاصیل پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: پرهاکلامپسی به عنوان یک مشکل جهانی سلامت زنان مطرح شده است. آموزش ماماها جهت کسب صلاحیت لازم برای مدیریت بحرانهای مامایی از جمله پرهاکلامپسی و اکلامپسی ضروری میباشد، لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر شبیهسازی، تلفیقی و سخنرانی بر مهارت شناختی ماماها در اداره پرهاکلامپسی و اکلامپسی انجام شد.
روشکار: این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1395 بر روی 90 ماما در بیمارستانهای منتخب شهر مشهد انجام شد. ماماها با استفاده از جدول اعداد تصادفی به سه گروه آموزش شبیهسازی، تلفیقی و سخنرانی تقسیم شدند. گروه شبیهسازی به مدت 6 ساعت در مرکز مهارتهای بالینی، گروه تلفیقی به مدت 4 ساعت سخنرانی و سپس به مدت یک هفته از طریق وب سایت آموزشی و گروه سخنرانی به مدت 6 ساعت به صورت سخنرانی آموزش دیدند. قبل و 2 هفته بعد از مداخله، آزمون مهارت شناختی گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (نسخه 23) و آزمونهای تی زوجی، آنالیز واریانس یکطرفه، ویلکاکسون و کروسکال والیس انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنیدار در نظر گرفته شد.
یافتهها: میانگین نمره مهارت شناختی ماماها در هر سه گروه قبل از آموزش تفاوت آماری معنیداری نداشت (05/0p) و بر اساس نتایج مقایسه بینگروهی، میانگین نمره مهارت شناختی در گروه تلفیقی و سخنرانی بهطور معنیداری بیشتر از گروه شبیهسازی بود (001/0>p)، اما اختلاف معنیداری در میانگین نمره مهارت شناختی بین دو گروه تلفیقی و سخنرانی وجود نداشت (869/0=p).
نتیجهگیری: آموزش مبتنی بر شبیهسازی، تلفیقی و سخنرانی، باعث افزایش مهارت شناختی ماماها در اداره پرهاکلامپسی و اکلامپسی گردید که در گروه آموزش تلفیقی و سخنرانی بیشتر از گروه شبیهسازی بود و با توجه به اینکه روش تلفیقی، روشی فعال و فراگیر محور است، بنابراین میتوان از روش تلفیقی برای آموزش اورژانسهای مامایی استفاده کرد.
کلید واژگان
آموزش شبیهسازیاکلامپسی
پرهاکلامپسی
سخنرانی
مامایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
Mashhad University of Medical SciencesMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.استادیار گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
استادیار گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
دانشیار گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
استادیار گروه بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
شاپا
1680-29932008-2363




