نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآرمند, اکرمfa_IR
dc.contributor.authorطلایی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T07:23:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T07:23:33Z
dc.date.available1399-07-09T07:23:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T07:23:33Z
dc.date.issued2012-09-22en_US
dc.date.issued1391-07-01fa_IR
dc.date.submitted2015-11-14en_US
dc.date.submitted1394-08-23fa_IR
dc.identifier.citationآرمند, اکرم, طلایی, علی. (1391). اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات روان شناختی و علائم سندرم پیش از قاعدگی. مجله زنان، مامایی و نازایی ایران, 15(21), 24-31. doi: 10.22038/ijogi.2012.5663fa_IR
dc.identifier.issn1680-2993
dc.identifier.issn2008-2363
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/ijogi.2012.5663
dc.identifier.urihttp://ijogi.mums.ac.ir/article_5663.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/321039
dc.description.abstractمقدمه: سندرم پیش از قاعدگی، یکی از شایع ترین اختلالات سنین باروری می باشد که زندگی زنان را به میزان قابل توجهی مختل می سازد و لزوم انجام مطالعات بیشتر در این زمینه احساس می شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات روان شناختی و علائم سندرم پیش از قاعدگی در زنان مبتلا به آن انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله ای با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه زنان آموزش و پرورش شهرستان کاشمر در سال تحصیلی 90-1389 بود. از بین این افراد، بعد از مرحله غربالگری به وسیله پرسشنامه غربالگری علائم پیش از قاعدگی، 40 زن مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی به شیوه نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 هفته آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری را تجربه کردند در حالی که گروه شاهد بدون مداخله پیگیری شدند. پرسشنامه‌ غربالگری علائم پیش از قاعدگی و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) به عنوان ابزار ارزشیابی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون به کار گرفته شد. داده‌ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: بیش از نیمی از افراد مورد مطالعه (3/53%) در محدوده سنی40-36 سال قرار داشتند. 18 نفر (60%) از افراد گروه کنترل و آزمایش دارای مدرک تحصیلی لیسانس، 10 نفر (4/33%) دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و 2 نفر (6/6%) دارای تحصیلات دیپلم و فوق لیسانس بودند. اکثر زنان مورد مطالعه (34/63%) دارای دو فرزند بودند. افراد گروه آزمون در نمره‌ کل سندرم پیش از قاعدگی (01/0>p) و نمرات افسردگی (05/0>p) و استرس (01/0>p) کاهش معنی‌داری نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون نشان دادند. نتیجه‌گیری: آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات روان‌شناختی و علائم سندرم پیش از قاعدگی مؤثر است.fa_IR
dc.format.extent275
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Sciencesfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofمجله زنان، مامایی و نازایی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofThe Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertilityen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/ijogi.2012.5663
dc.subjectسندرم پیش از قاعدگیfa_IR
dc.subjectدرمان شناختی رفتاریfa_IR
dc.subjectمدیریت استرسfa_IR
dc.subjectمشکلات روان­شناختیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات روان شناختی و علائم سندرم پیش از قاعدگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeاصیل پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه پیام نور کاشمر، مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، بیمارستان ابن سینا، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue21
dc.citation.spage24
dc.citation.epage31


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد