• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله زنان، مامایی و نازایی ایران
    • دوره 16, شماره 89
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله زنان، مامایی و نازایی ایران
    • دوره 16, شماره 89
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر وب، شبیه سازی و مرسوم بر میزان ماندگاری دانش و مهارت اداره‌ خونریزی بعد از زایمان در دانشجویان مامایی

    (ندگان)پدیدآور
    کردی, معصومهرشیدی فکاری, فرزانهمظلوم, سیدرضاخدیوزاده, طلعتاخلاقی, فریده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    312.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    اصیل پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: خونریزی پس از زایمان، یکی از مهمترین علل مرگ و میر مادران در دنیا است. بیشتر این مرگ ها ناشی از تأخیر در تشخیص و اداره مناسب خونریزی پس از زایمان است. از طرفی کیفیت آموزش مامایی تأثیر عمیقی بر ارائه‌ مناسب خدمات دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، شبیه سازی و مرسوم بر میزان ماندگاری دانش و مهارت اداره‌ خونریزی بعد از زایمان در دانشجویان مامایی انجام شد. روش‌کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی سه گروهه در سال 1392 بر روی 54 دانشجوی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد انجام شد. دانشجویان در گروه مبتنی بر وب به مدت 1 هفته به صورت آنلاین، افراد گروه شبیه سازی به مدت 4 ساعت در مرکز مهارت های بالینی و افراد گروه مرسوم به مدت 4 ساعت به صورت سخنرانی آموزش دیدند. قبل، یک هفته و یک ماه بعد از دوره آموزشی، آزمون آگاهی و بالینی ساختارمند عینی گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 5/11) و آزمون های کای دو، آنالیز واریانس یک طرفه، کروسکال والیس و فریدمن انجام شد. سطح معنی داری در تمام موارد 05/0>p درنظر گرفته شد. p درنظر گرفته شد. یافته‌ها: میزان ماندگاری دانش و مهارت اداره‌ خونریزی پس از زایمان در دانشجویان مامایی، 1 هفته و 1 ماه بعد از آموزش، در هر سه گروه مبتنی بر وب (001/0=p)، شبیه سازی (001/0=p) و مرسوم (001/0=p) افزایش معنی داری یافت. نتیجه‌گیری: آموزش، میزان ماندگاری دانش و مهارت اداره‌ خونریزی پس از زایمان را افزایش می دهد. ماندگاری مهارت اداره خونریزی پس از زایمان در گروه آموزش مبتنی بر وب بیشتر از گروه مبتنی بر شبیه سازی و مرسوم است، بنابراین می‌توان از آموزش مبتنی بر وب که روشی در دسترس است، استفاده کرد.
    کلید واژگان
    آگاهی
    خونریزی پس از زایمان
    مامایی

    شماره نشریه
    89
    تاریخ نشر
    2014-02-20
    1392-12-01
    ناشر
    Mashhad University of Medical Sciences
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    مربی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
    دانشجوی کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
    دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
    دکترای بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات اختلالات تخمک گذاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
    استاد گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات اختلالات تخمک گذاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    شاپا
    1680-2993
    2008-2363
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/ijogi.2014.2575
    http://ijogi.mums.ac.ir/article_2575.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/320791

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب