بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه تهران)
(ندگان)پدیدآور
کرمی, محمدرضامیرکمالی, سیدمحمدپورکریمی, جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: با توجه به اینکه در سالهای اخیر رسواییهای اخلاقی رهبران، تبعیض، باندبازی و تحریف مسایل در همه جا از سازمانهای تجاری و دولتی گرفته تا کلیسا در صدر اخبار سرتاسر دنیا قرار گرفته است.، سعی نمودیم با بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن، شناخت بیشتری نسبت به این نوع از رهبری ایجاد کنیم. هدف پژوهش حاضر، باهدف بررسی و تبیین رهبریاخلاقی و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش: ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری و آموزشی پردیس و دانشکدههای دانشگاه تهران در سال تحصیلی 94 - 1395 میباشد، که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود 1419 (160 زن و 171 مرد) نفر اعلام شده است؛ که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 302 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از  پرسشنامه محقق ساخته رهبری اخلاقی استفاده شده است. یافتهها: کلیه مؤلفههای رهبری اخلاقی بالاتر از میانگین فرضی پژوهش قرار دارند، بهغیراز مؤلفههای جهتگیریمردمی، نگرانی برای پایداری (ثبات)، تسهیمنقش و عصبیت که پایینتر از میانگین فرضی پژوهش میباشند. نتایج آزمون t مستقل نشان داد کارکنان زن و مرد ادراک یکسانی از رهبری اخلاقی دارند. همچنین نتایج آزمون وایانس یکراهه (f) نشان داد بین ادراک کارکنان از رهبری اخلاقی از نظر متغیرهای جمعیتشناختی (سن، سابقهخدمت، محل خدمت، تحصیلات و رشته تحصیلی) تفاوتی وجود ندارد. نتایج آزمون فریدمن حاکی از این است که هدایت اخلاقی از بیشترین اولویت و وضوح نقش از کمترین اولویت برخوردارند. نتیجهگیری: با توجه به پیامدهای مثبت رهبری اخلاقی برای سازمانها و جوامع لازم است مدیران این نوع از رهبری را در خود تقویت کنند.
کلید واژگان
: رهبریاخلاقیجهتگیریمردمی
تسهیمقدرت
نگرانیثبات
هدایتاخلاقی
کارکنان دانشگاه
شماره نشریه
2221395تاریخ نشر
2016-10-221395-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
1 دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایراناستاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران




