مکانیسم تأثیرگذاری رسانه ها بر فرآیند دستورکارسازی در جریان خط مشی گذاری عمومی
(ندگان)پدیدآور
رضایی, رامیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله با مفروضگرفتنِ اهمیت و جایگاه میانی رسانهها در جوامع امروزی (میان دولت و مردم)، نقش رسانههای ایران (جراید پرتیراژ) را در مورد طرح هدفمندی یارانهها و چگونگی بازنمایی و تأثیر آن هم بر افکار عمومی و هم بر خطمشیگذاری عمومی بررسی کردهایم. از این رهگذر نشان داده ایم که چگونه رسانههای جمعی به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر افکار عمومی، موضوعاتی را در سطح جامعه اشاعه میدهند، و چگونه برخی از این موضوعات در اولویت خطمشیگذاری دولتی قرار میگیرند.در این راستا، سه مکانیسمِ برجستهسازی، چارچوبسازی و زمینهچینی، به منزله مدلهایی که رسانههای جمعی حین پوششهای خبری خود از آنها استفاده میکنند، همچون چارچوبی نظری برای تبیین این موضوع به کار گرفتهایم. حاصل آنکه، جراید مورد بررسی ما، هر یک به شیوهای متناسب با اصول سازمانی و قواعد رسانهای خاص خود، هدفمندی یارانهها را در اولویت خود قرار داده و هریک بهطریقی از سه مکانیسم بالا بهره بردهاند. هر یک از این شیوهها، از یکسو بیانگر چگونگی نگرش و بازتاب موضوع یارانهها نزد افکار عمومی (و بالعکس) بوده و از دیگر سو، روشنگرِ تعامل میان رسانه و خطمشیگذاری است
کلید واژگان
جامعه مدنیرسانههای جمعی
افکار عمومی
خطمشیگذاری
دستورکارسازی
هدفمندی یارانه
شماره نشریه
211121392تاریخ نشر
2014-01-211392-11-01




