نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلیشاهی قلعه جوقی, ابوالفضلfa_IR
dc.contributor.authorسعادت, صالحfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T06:45:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T06:45:59Z
dc.date.available1399-07-09T06:45:59Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T06:45:59Z
dc.date.issued2018-10-23en_US
dc.date.issued1397-08-01fa_IR
dc.date.submitted2018-11-21en_US
dc.date.submitted1397-08-30fa_IR
dc.identifier.citationعلیشاهی قلعه جوقی, ابوالفضل, سعادت, صالح. (1397). تأمّلی بر وصیّت افراد بلاوارث در مازاد بر ثلث مال در فقه شیعه و حقوق ایران. مجله پژوهش های فقه و حقوق اسلامی, 14(53), 151-172. doi: 10.22034/ijrj.2018.544667fa_IR
dc.identifier.issn2645-5013
dc.identifier.issn2645-5021
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/ijrj.2018.544667
dc.identifier.urihttp://ijrj.baboliau.ac.ir/article_544667.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/308910
dc.description.abstractبر مبنای فقه امامیه و حقوق ایران موصی حقّ دارد حداکثر به میزان ثلث اموال خود وصیّت نماید. ملاک محاسبه میزان ثلث نیز، اموال به جا مانده از موصی در حین وفات می­باشد. چنانچه موصی به میزان مازاد بر ثلث وصیّت نماید، با اجازه ورّاث نافذ است. بنابراین با اجازه آنها، وصیّت صحیح و در صورت عدم اجازه، وصیّت نسبت به مازاد باطل خواهد بود. اما اگر شخصی بلاوارث، باشد اینکه آیا او بیش از ثلث اموالش را می­تواند وصیّت کند یا نه؟ در قانون فعلی ایران قانونگذار محترم صراحتاً حکمی را بیان نکرده­اند که همین امر باعث اجمال و ابهام قوانین در این مورد شده است. از آنجائیکه راه حل رفع ابهام از موادّ قانونی، بر اساس اصل 167 قانون اساسی و ماده­ی 3 قانون آیین دادرسی مدنی، استناد به‏ منابع معتبر اسلامی‏ یا فتاوای‏ معتبر می­باشد. فلذا این تحقیق درصدد است با بررسی منابع معتبر فقهی و الهام­گیری ازدیدگاه فقها و آراء حقوقدانان، ضمن تعیین حکم قطعی مسأله، از قوانین موضوعه رفع ابهام و اجمال کند و به این نتیجه دست یافته است که با توجه به مبانی فقهی به نظر می­رسد، اگر شخص بلاوارث، در تمام ترکه خود تصرف کرده و تکلیف اموال پس از مرگ خود را با وصیت مشخص کرده باشد، در این صورت، وصیّت وی محدود به ثلث نبوده و این تصرف وی نسبت به تمام اموالش نافذ می­باشد و این مطلب منافاتی با وارث­بودن امام (علیه­السلام) ندارد. زیرا این وارث­بودن امام (علیه السلام) در صورت نبودن وارث و نبود وصیت می باشد.fa_IR
dc.format.extent349
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلfa_IR
dc.publisherIslamic Azad University/Babol Branchen_US
dc.relation.ispartofمجله پژوهش های فقه و حقوق اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofIslamic Law & Jurisprudence Researchesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/ijrj.2018.544667
dc.subjectوصیّتfa_IR
dc.subjectموصیfa_IR
dc.subjectثلث اموالfa_IR
dc.subjectبلاوارثfa_IR
dc.subjectحاکمfa_IR
dc.titleتأمّلی بر وصیّت افراد بلاوارث در مازاد بر ثلث مال در فقه شیعه و حقوق ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه الهیات- فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش‌آموخته دکتری گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue53
dc.citation.spage151
dc.citation.epage172


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد