بررسی تأثیر احساس آنومی بر امکان کنش ارتباطی (مورد مطالعه: شهر مشهد)
(ندگان)پدیدآور
طالبی, ابوترابامینی, سعیدهطلوع پارسا, سید فریدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مقالۀ حاضر بررسی رابطۀ احساس آنومی و امکان کنش ارتباطی است. برای نیل به این هدف در گام اول با تأکید بر رویکردهای جامعهشناختی و روانشناسی اجتماعی آنومی و نظریۀ کنش ارتباطی هابرماس تلاش شد تا چارچوب مفهومی تنظیم شود. در گام دوم از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شد. روش نمونهگیری در مقالۀ حاضر خوشهای چندمرحلهای و حجم نمونه بر پایۀ فرمول کوکران 400 نفر از شهروندان بالای 18 سال شهر مشهد است. ضرایب همبستگی بین متغیرهای تحقیق معنادار بود و فرضیات پژوهش تأیید شدند، به این ترتیب هر سه بعد احساس آنومی یعنی بیمعنایی، بیقدرتی و بتوارگی پول با امکان کنش ارتباطی رابطۀ معناداری داشتند. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد از میان ابعاد متغیر مستقل (بیمعنایی و بیاعتمادی، بیقدرتی و بتوارگی پول) بتوارگی پول، در تعیین کنش ارتباطی سهم به سزایی دارد و دو بعد بیمعنایی و بیاعتمادی به واسطۀ بتوارگی، نقش تعیینکنندهای در کنش ارتباطی دارند.
کلید واژگان
احساس آنومیامکان کنش ارتباطی
بتوارگی پول
بیقدرتی و بیمعنایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانThe Faculty of Social Sciences, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطباییاستادیار جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی




