نقد ادله ناممکن انگاری علم دینی
(ندگان)پدیدآور
ربانی گلپایگانی, علینوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده بحث درباره «علم دینی» یا «دینی سازی علوم» در زمینه علوم تجربی- به ویژه علوم انسانی- از مباحث جدید در عرصه دینپژوهی، فلسفه علم و کلام جدید است. در اینباره دو رویکرد متعارض وجود دارد. بر اساس یک رویکرد، توصیف علوم تجربی به دینی و غیر دینی و به بیانی دیگر، «دینی سازی علوم تجربی» هم معقول و ممکن است و هم مفید و لازم، اما بر پایه رویکردی دیگر، این کار نامعقول و ناممکن است. طرفداران این رویکرد، بر اثبات دیدگاه خود، ادلهای آوردهاند که رؤوس آنها عبارت است از: بیمعنایی وصف دینی در موضوع، غایت و روش علم، تفکیک مقام پرسشگری از پاسخگویی و مقام گردآوری از مقام داوری در پژوهش علمی، بررسی مراحل سهگانه تحقیق علمی، ناتمامی مقدمات اسلامی سازی علوم انسانی، تعلق ناپذیری علم، تضعیف شأن معرفت بخشی گزارههای علمی و آسیبپذیری دین در پی تغییر نظریههای علمی. ادله مزبور در نوشتار حاضر مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: علوم تجربیعلم دینی
امکان علم دینی
جهانبینی عالمان
دینی سازی علم
ناممکن انگاری علم دینی
شماره نشریه
105تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01




