نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامامی نیا, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T06:30:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T06:30:30Z
dc.date.available1399-07-09T06:30:30Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T06:30:30Z
dc.date.issued2014-03-21en_US
dc.date.issued1393-01-01fa_IR
dc.date.submitted2018-05-08en_US
dc.date.submitted1397-02-18fa_IR
dc.identifier.citationامامی نیا, محمدرضا. (1393). حقیقت قدرت الهی در کلام و فلسفه اسلامی. فصلنامه کلام اسلامی, 23(89), 127-147.fa_IR
dc.identifier.issn2322-4592
dc.identifier.urihttp://www.kalamislami.ir/article_61696.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/303772
dc.description.abstractقدرت دو تعریف مشهور دارد: یکی «صحّت فعل و ترک» است. مقصود از «صحّت»، «امکان» است، درباره معنای امکان چند احتمال داده شده است: امکان ذاتی، امکان بالقیاس، امکان وقوعی و امکان استعدادی. این احتمالات هر چند درباره «قدرت انسان» صادق است، لیکن بر «قدرت الهی» صدق نمی‌کند. امکان عامّ اما، در زمره احتمالاتِ امکان در تعریف مزبور قرار ندارد. تعریف دیگر قدرت عبارت است از: «بودن فاعل به طوری که اگر بخواهد انجام می‌دهد، و اگر بخواهد ترک می‌کند»، این تعریف بر قدرت الاهی و قدرت انسان، هر دو صادق است. این دو تعریف، در «قدرت الهی» تلازم ندارند. با توجه به اینکه اراده الهی صفت فعلی است، تعریف مناسب‏تر برای قدرت الهی «مبدئیّت واجب متعال برای ایجاد عالم بر اساس علم عنایی به نظام احسن و اختیار» است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام)fa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه کلام اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofKalam Islamien_US
dc.subjectقدرتfa_IR
dc.subjectقدرت الهیfa_IR
dc.subjectصحّتfa_IR
dc.subjectامکان ذاتیfa_IR
dc.subjectامکان بالقیاسfa_IR
dc.subjectامکان وقوعی و امکان استعدادیfa_IR
dc.titleحقیقت قدرت الهی در کلام و فلسفه اسلامیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue89
dc.citation.spage127
dc.citation.epage147


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد