تمسک به اجماع در مسائل عقلی و اعتقادی
(ندگان)پدیدآور
مؤذن سلطان آبادی, محمد
نوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در مورد جایگاه اجماع در مسائل اعتقادی دیدگاههای متفاوتی میان عالمان اسلامی وجود دارد. اشاعره به اتفاق، تمسک به اجماع در اعتقادات را قبول دارند، هر چند بعضی از آنها محدودیتهایی را در این زمینه قائل شدهاند. معتزله، غیر از نظّام، معتقدند که اجماع در مسائل اعتقادی حجت است و میتوان به آن تمسک کرد؛ اما نظّام، نه در احکام و نه در اعتقادات، ارزشی برای اجماع قائل نیست. ماتریدیه مستند بودن اجماع به کتاب و سنت را شرط اعتبار آن میدانند و اجماعی که مستند به آن دو نباشد را، نه تنها فاقد حجیت، بلکه مایه انحراف امت دانستهاند. در میان امامیه گروهی - از جمله اخباریان- نه در فروع فقهی و نه در مسائل کلامی اعتقاد به حجیت اجماع ندارند؛ اما اصولیون اجماعی را که کاشف از قول معصوم باشد، معتبر میدانند. از کلمات ایشان دو دیدگاه کلی را میتوان بدست آورد: یکم. غالب قدما و متأخرین تمسک به اجماع در فروع فقهی و در تمام مسائل اعتقادی را معتبر میدانند، مگر مواردی که حجیت اجماع متوقف بر آنها باشد، مانند وجود خدا و نبوت. دوم. اغلب علمای چند قرن اخیر-خصوصاً از زمان شیخ انصاری به بعد- اجماع را تنها در فروع فقهی حجت دانسته و در غیر این مورد، آن را کاشف از قول معصوم نمیدانند؛ چرا که معتقدند تنها بیان فروع فقهی و احکام شرعی از شئون امامت و وظایف ایشان است.
کلید واژگان
اجماعمسائل کلامی
مسائل عقلی
شیعه
معتزله
اشاعره
ماتریدیه
شماره نشریه
82تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01



