چگونگی وحی نبوت از دیدگاه قرآن و روایات
(ندگان)پدیدآور
ربانی گلپایگانی, علی
نوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
وحی الهی به بشر عموماً و به پیامبران خصوصاً، به سه شیوه کلی بوده است: یکم. القاء معانی و حقایق در قلب پیامبر الهی یا ولی خدا، بدون لفظ و بدون واسطه فرشته وحی. دوم. وحی از طریق الفاظ و بدون واسطه فرشته وحی. سوم. وحی لفظی یا غیرلفظی بواسطه فرشته وحی. شیوه سوم، رایجترین شیوه بوده و جیرئیل برترین فرشته وحی به شمار میرود، که به هنگام رساندن پیام الهی به پیامبران به صورت بشر متمثل میشده است و بر اساس روایات آن دسته از پیامبران که رسولان الهی نامیده شدهاند، تمثل بشری جبرئیل را در خواب و بیداری مشاهده میکردند، ولی آن دسته از پیامبران که انبیاء الهی نامیده شدهاند، فقط در عالم رؤیا تمثل بشری جبرئیل را مشاهده میکردند. ولی محَدَّث یا امام فقط صدای فرشته را میشنود و از آنجا که این ویژگی مربوط به زمان آگاهی از معارف و احکام دینی به واسطه فرشته است، با دیدن تمثل بشری فرشته توسط محَدَّث و امام در زمانهای دیگر منافات ندارد. از طرفی چون مشاهده تمثل بشری فرشته به خودی خود نشانه کمال نیست، این مطلب با برتری امامان اهلبیت: بر پیامبران - غیر از پیامبر اکرم9- ناسازگار نخواهد بود. 
کلید واژگان
تکلم الهیوحی
فرشته
نبی
رسول
محَدَّث
امام
شماره نشریه
82تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01



