بخت و اتفاق
(ندگان)پدیدآور
سبحانی, جعفر
نوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اتفاق اعم از بخت است. بخت در مورد انسان به کار میرود، اما اتفاق در غیر او نیز کاربرد دارد. این دو واژه کاربردهای مختلفی دارند: 1) تفسیر پدیده به وسیله علل ناشناخته که فراتر از عقول انسان است؛ 2) پدیدهای که تنها دارای علت مادی بوده و فاقد علت فاعلی و علت غائی است؛ 3) پدیدهای که علت غائی ندارد،هر چند دیگر علل را داراست؛ 4) پدیدهای که برای غایتی انجام میشود، اما به غایت دیگر منجر میشود. 5) اتفاق به معنای فقدان رابطه علّی و معلولی بین دو قضیه. در کاربرد اول باید آن علت نامرئی را در دایره علل و نه در فراتر از آن جست. برای کاربرد دوم به تشکّل جهان از ذرات پراکنده به طور اتفاقی و بدون علت و فاعل ذیشعور و بالتبع بدون علت غائی مثال میزنند. این در حالی است که این فرضیه با اشکالات فراوانی از جمله هدفمندی جهان طبیعت روبروست که حاکی از علت فاعلی و علت غائی است. فرضیه کاربرد سوم نسبت به اصل فعل صحیح است، اما نسبت به شخص فعل درست نبوده و بدون غایت نیست. باری کاربرد چهارم نیز به کندن زمین برای استخراج آب و وصول به گنج به طور اتفاقی مثال میزنند. در این مورد نیز سخن پیشین (غایتمندی نسبت به شخص فعل) صادق است.
کلید واژگان
بختاتفاق
علت مادی
علت فاعلی
علت غائی
فقد رابطه بین دو قضیه
شماره نشریه
81تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01



