• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
    • دوره 2, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
    • دوره 2, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعیین عوامل حیاتی موفقیت و شکست پروژه‏ های بانکداری الکترونیکی در ایران

    (ندگان)پدیدآور
    صالحی صدقیانی, جمشیداخوان خرازیان, مریمسبحانی فرد, یاسرفرهمند, وحید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    624.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه استفاده از بانکداری الکترونیکی در بانکها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. سرعت تغییرات در محیط کسب وکار به طور متناوب در حل افزایش است و بانک‏ها دائما در جستجوی ایجاد خدمات و فرآیندهای نوآورانه برای مشتریان خود هستند تا بتوانند به طور موثر با هم به رقابت بپردازند.IT نقش مهم ایجاد کننده این فرآیندها را ایفا می کند. مسئله موجود اینست که پیاده سازی پروژه‏های ‏بانکداری الکترونیکی که به قصد حمایت و تواناسازی از فعالیت‏های ‏کسب و کار است بسیار حساس و دارای ریسک می‏باشد. بانک‏ها مقدار قابل توجهی از منابع خود را صرف پروژه‏های ‏IT ای می کنند که با عدم پذیرش توسط مشتریان  مواجه می‏شود. بر این اساس، هدف ازاین پژوهش بررسی عوامل تاثیر گذار بر اجرای پروژه‏های فناوری اطلاعات در حوزه بانکی، یعنی بانکداری الکترونیکی در ایران میباشد تا کمکی به سایر سازمانها جهت ارزیابی آمادگی سازمان برای تمرکز بر عواملی که تاثیر زیادی بر موفقیت این پروژه‏ها دارد؛باشدتا چنانچه مشکلی در عوامل اصلی تاثیرگذار بر اجرای پروژه‏های بانکداری الکترونیکی وجود دارد اصلاح نموده و سپس اقدام به پیاده سازی پروژه نمایند تا هزینه و وقت کمتری و احتمال موفقیت بالاتری داشته باشند. برای این کار در مرحله اول با مطالعه مستندات و تحقیقات پیشین و مصاحبه با افراد درگیر درپروژه‏های فناوری اطلاعات، عوامل موثر بر این پروژه‏ها  با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی  در سه دسته کلی، دسته اول  ارزیابی و آمادگی برای اجرای تغییر،  دسته دوم شناخت، دسته سوم  تغییر استخراج گردیدند. در مرحله دوم این عوامل در قالب پرسشنامه‏ای از بین45 نفر از خبرگان،کارشناسان و مجریان پروژه‏های مختلف بانکداری الکترونیکی اجرا شده در ایران مورد سؤال قرارگرفت و از میان39پرسشنامه دریافت شده عوامل با توجه به میزان تاثیرپذیری اولویت بندی گردیدند،بر اساس پاسخهای ارائه شده با استفاده از نتایج، ابتدا به تعیین شکاف میان وضع موجود و وضعیت مطلوب پیاده سازی پروژه‏های فناوری اطلاعات، در هر یک از مولفه‏های ‏سه دسته کلی،دسته اول آمادگی و برنامه ریزی سازمان برای اجرای تغییر، دسته دوم شناخت، طراحی و ارزیابی،دسته سوم فرهنگ و تغییر مرتبط با عوامل تاثیر گذار بر پروژه‏های فناوری اطلاعات پرداخته شده که با آزمون آماری ویل کاکسون ادعای موجود بودن این شکاف مورد تایید قرار گرفت، سپس با استفاده از میزان شکاف و اهمیت عوامل، اولویت اقدام جهت سرمایه گذاری برای آماده سازی شرکتها جهت پیاده سازی صحیح پروژه‏های بانکداری الکترونیکیتعیین شدند .
    کلید واژگان
    فناوری اطلاعات
    ارزیابی آمادگی
    پروژه‏های بانکداری الکترونیکی
    پیاده سازی

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2014-02-20
    1392-12-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی
    استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
    استادیار دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت
    دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق )ع(

    شاپا
    1735-112X
    2538-2527
    URI
    http://ims.atu.ac.ir/article_1176.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/302952

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب