طراحی الگوی جذابیت سرمایه گذاری مناطق آزاد ایران: نمونه موردی منطقه آزاد انزلی
(ندگان)پدیدآور
فروغی فر, طیبهجلالی, سیدمهدیتبریزیان, بیتا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
همواره یک از مؤلفه های مورد توجه اقتصاددانان برای رشد اقتصادی کشور شناسایی ارتباط بین سرمایهگذاری خارجی و جذابیت بازار داخلی است. بر این اساس شناسایی عوامل مؤثر بر جذابیت سرمایهگذاری و جذابیت بازار این مناطق میتواند اثر مستقیمی بر میزان و حجم تبادلات تجاری کشور داشته باشد. این موضوع علت اصلی پرداختن به این پژوهش و تلاش برای شناخت و ارائه الگوی عوامل اثرگذار بر جذابیت در سرمایهگذاری بازار مناطق آزاد ایران شده است. در این مطالعه کاربردی، با رویکرد آمیخته ترتیبی سعی شده است تا با بررسی ادبیات موضوع مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد عوامل جذابیت بازار مناطق آزاد در قالب الگوی اولیه تدوین شود. سپس با ارائه این چارچوب مفهومی به خبرگان و استفاده از مصاحبههای عمقی، نظرات تخصصی آنان در خصوص الگوی عوامل جذب سرمایه گذاری در بازار مناطق آزاد ایران استخراج گردید. در بخش کمی نیز نتایج این بخش به کمک نظرات تخصصی کارشناسان و صاحبان صنایع منطقه آزاد انزلی مورد ارزیابی قرار گرفت تا با تبیین روابط بین ابعاد، الگوی مورد نظر طراحی گردد. در نهایت نیز شاخصهای تقاضا، رقابت پذیری، سهولت کسب و کار، جذابیت سرمایهگذاری و تجربه خرید به عنوان مهمترین عوامل موجود در جذابیت بازار مناطق آزاد ایران (منطقه انزلی) تعیین که به کمک آنها راهکارهای بهبود ارائه گردید.
کلید واژگان
"جذابیت بازار""جذابیت سرمایه گذاری "
"مناطق آزاد ایران "
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی روابط بین الملل)University of Guilan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، ،تهران ، ایرانعضو هیأت علمی دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه، تهران، ایران
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن ، تهران ، ایران



