فلکه حضرتی مشهد؛ پیدایش و توسعه
(ندگان)پدیدآور
اخوان مهدوی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شهر مشهد از جمله اولین شهرهایی است که معابری با نام خیابان (بالاخیابان و پایین خیابان) در آن احداث شده است. مدیران شهری مشهد و آستان قدس رضوی برای تسهیل در عبور و مرور اطراف حرم و اتصال سواره بالاخیالان و پایین خیابان در سال 1308ش اقدام به احداث فلکهای در دور اماکن حرم مطهر کردند و برای اتصال چهار طرف شهر دو خیابان دیگر به نامهای تهران و طبرسی احداث نمودند و به فلکه افزودند.
بعد از احداث فلکه اول، بزرگترین مشکل که عدم ارتباط پایینخیابان و بالاخیابان بود برطرف شد در ادامه، افزایش روزافزون جمعیت مشهد و زائران منجر به گسترش و تعریض فلکه اول در سال 13۵۴ شد. در نهایت کارهای انجام شده پس از انقلاب اسلامی از جمله احداث زیرگذر از طرفی عبور و مرور را برای رانندگان و رفت و آمد را برای عابران تسهیل نمود و از سوی دیگر مساحت اماکن حرم مطهر را افزایش داد و رفاه نسبی را برای زائران فراهم کرد.
کلید واژگان
حرم مطهر امام رضافلکه حضرتی
زیرگذرحرم امام رضا
تسهیل تردد زائران امام رضا
بالاخیابان و پایین خیابان مشهد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation




