میزان کاربرد مدل جین و فاین در رفتار اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور مرکزاهواز
(ندگان)پدیدآور
شعبانی, احمدسلیمانی, ناهیدامانی, معصومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان کاربرد مدل جین و فاین در رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور- مرکز اهواز انجام شده است.
روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورودی سال های 1390تا1392 دانشگاه پیام نور- مرکز اهواز بود. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم انجام شد که برای تعیین آن از فرمول نمونهگیری کوکران استفاده و تعداد 142 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 89/0محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.
یافتهها: بر اساس نتایج حاصله، میانگین کلیه مؤلفهها (اصل اشباع، اصل عینیت یا واقعی بودن، اصل کمترین کوشش، اصل آشنایی، اصل انگیزش، اصل اطمینان، اصل سادگی، اصل پیروی از شکل) بیشتر از سطح متوسط بود. نتایج همچنین نشان داد که بین نظرات پاسخگویان فقط برحسب متغیر جمعیت شناختی جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد. به گونه ای که دانشجویان زن میزان مولفههای "اصل انگیزش" و "اصل اطمینان" را بیشتر از دانشجویان مرد ارزیابی نمودند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش می تواند با درک بهتر رفتار اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور- مرکز اهواز برای آینده، مبنای برنامه ریزی در جهت ارائه خدمات اطلاعاتی شود.
کلید واژگان
اهوازدانشگاه پیام نور مرکز اهواز
رفتار اطلاعیابی
مدل جین و فاین
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهاندانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی؛ دانشگاه اصفهان،
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی؛ دانشگاه پیام نور – مرکز اهواز




