• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نظام ها و خدمات اطلاعاتی
    • دوره 5, 1,2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نظام ها و خدمات اطلاعاتی
    • دوره 5, 1,2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی کتابخانه‏های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی با رهنمودهای ایفلا

    (ندگان)پدیدآور
    مطلبی, داریوشسلطان‏ آبادی, هلیاغفاری, سعید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    629.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت کتابخانه‏های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی از نظر مجموعه‏سازی، نحوه ارائه خدمات، سازماندهی، نیروی انسانی، بودجه و همچنین میزان همخوانی آن‌ها با رهنمودهای ایفلا انجام شده است. روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری همه کتابخانه‏های مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی به تعداد 23 کتابخانه بود. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه پژوهشگر ساخته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی نظیر فراوانی و درصد استفاده شده است. یافته‌ها: یافته­ها نشان می‌دهد که فضای اختصاص یافته، دکوراسیون و رنگ‏آمیزی مناسب کتابخانه­ها متناسب با علائق کودکان و نوجوانان بوده و با رهنمودهای ایفلا همخوانی دارد. کتابداران به فراگیری مهارت‌های جدید و ارتقای حرفه‌ای درزمینه رایانه علاقه‌مند هستند که این مسئله با رهنمودهای ایفلا همخوانی دارد. کتابداران 22 کتابخانه با مفاهیم تخصصی ادبیات کودکان آشنا هستند و خدمات کتابخانه­ها به گروههای سنی 7 تا 11 سال و 12 تا 17 سال ارائه می­شود. خدمات آموزشی و خدمات مرجع برای کودکان و نوجوانان در 100 درصد کتابخانه‌ا، اجرای برنامه‌های خلاق و قصه‌گویی، کتابخوانی و نقد کتاب در 100 درصد کتابخانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. 6 /69 درصد کتابخانه­ها در تامین منابع از امانت بین­کتابخانه‌ای استفاده نمی‌کنند که این مسأله با رهنمودهای ایفلا همخوانی ندارند. نتیجه گیری:  بیشتر مطالعات انجام شده درحوزه موضوعی پژوهش حاضر در خصوص تطبیق کتابخانه­های مدارس، آموزشگاهی، دانشگاهی، تخصصی با استانداردهای ایفلا بوده و با توجه به عدم ارتباط مستقیم این کتابخانه­ها با کتابخانه­های کانون، مطالعه وضعیت کتابخانه­های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی ضروری به نظر می‏رسید.
    کلید واژگان
    کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    رهنمودهای ایفلا
    استان آذربایجان غربی
    کتابخانه کودک و نوجوان ‬‬‬‬‬

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2016-05-21
    1395-03-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام شهرری
    کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
    استادیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه پیام نور واحد قم

    شاپا
    2251-7626
    URI
    http://iss.srbiau.ac.ir/article_10770.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/298242

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب