نیازهای اطلاعاتی مدیران مسئول نشریات ایران
(ندگان)پدیدآور
شاهسون, ریحانهقیاسی, میترانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی نیازهای اطلاعاتی مدیران مسئول نشریات ایران است.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از روش پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه شامل 1997 مدیر مسئول بود که توسط نمونهگیری تصادفی نظاممند 214 نفر انتخاب شدند. ابزار استفادهشده در این پژوهش، پرسشنامه محققساخته با پایایی 89% است. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (که در آن از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین ، انحراف میانگین و واریانس) با کمک نرمافزار spss استفاده شده است.
یافتهها: بیشترین نیاز مدیران مسئول نشریات ایران به ترتیب منابع اطلاعاتی جهت آموزش و پژوهش در اولویت اول با 56 نفر (37/33 درصد)، جهت افزایش دانشحرفهای در اولویت دوم با 50 نفر (33/33 درصد)، جهت افزایش دانششخصی در اولویت سوم با 55 نفر (36/6 درصد) است. پایگاه اطلاعاتی "Fox news" پرکاربردترین منبع اطلاعاتی به حساب میآید. میزان آشنایی مدیران، با شیوههای جستجو در اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی زیاد است. اهمیت کتابخانه در رفع نیازهای اطلاعاتی جامعه مورد بررسی در حد متوسط و با میانگین (13/3 درصد) است.
نتیجهگیری: مشخص شد که اینترنت اولین وسیله کسب اطلاعات برای مدیران مسئول نشریات است و استفاده از نظر خوانندگان در درجه بعدی قرار دارد. هدف مدیران نشریات ایران از جستجوی اطلاعات بیش از سایر اهداف به علاقه آنها برای به روزکردن اطلاعات شان مرتبط است که (33/37) درصد است. همچنین میزان استفاده آنها از پست الکترونیکی بیش از34 % است.
کلید واژگان
مدیران مسئول نشریاتنشریات ایران
نیازسنجی
نیازهای اطلاعاتی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابناستادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل




