• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی شبکه هوشمند معابر شهری با استفاده از داده‌های OSM جهت امدادرسانی در مواقع وقوع بحران در محیط GIS (مطالعه موردی: ایستگاه آبرسان مترو تبریز)

    (ندگان)پدیدآور
    سلمانی, سعیدولیزاده, خلیلفیضی زاده, بختیار
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.187 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از مهم‌ترین کاربردهای GIS درزمینه مدیریت بحران مدل‌سازی شبکه معابر شهری است. در این پژوهش با دریافت داده‌های OSM ابتدا خطا و صحت داده‌های موردنظر بررسی سپس پایگاه داده هوشمند برای شبکه معابر شهری تبریز جهت تجزیه‌وتحلیل‌های شبکه در محیط GIS طراحی شد، و در ادامه موقعیت ایستگاه مترو آبرسان نسبت به مسیرهای بهینه دسترسی مراکز امدادی با استفاده از مدل تحلیل شبکه در GIS مدل‌سازی شد. هدف پژوهش علاوه بر مشخص کردن قابلیت داده‌های OSM در ایجاد شبکه معابر در محیط GIS ،کاربرد این شبکه در مدیریت بحران ایستگاه­های مترو نیز مشخص گردید. برای این منظور از انواع داده‌ها و روش‌های پردازش اطلاعات مکانی شامل موقعیت مکانی ایستگاه­های آتش‌نشانی، مراکز فوریت‌های پزشکی (اورژانس)، بیمارستان­ها و داده‌های شبکه معابر شهری همچنین داده­های توصیفی مربوط به پایگاه داده شبکه معابر شامل سرعت حرکت، جهت حرکت، درجه معبر، تقاطع­ها در قالب تحلیل شبکه پردازش و استفاده شد. نتایج نشان داد که داده‌های OSM از قابلیت و دقت بالایی جهت ساخت شبکه در محیط GIS برخوردار هستند. علاوه بر این، ایستگاه مترو آبرسان در موقعیت مناسبی نسبت به مراکز امدادی قرار گرفته است، به‌طوری‌که فاصله شبکه­ای نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی و فوریت‌های پزشکی از ایستگاه مترو آبرسان به ترتیب 2253 و 988 متر و فاصله نزدیک‌ترین بیمارستان از ایستگاه مترو آبرسان 1308 متر است. همچنین زمان لازم برای طی این مسیرها برای مراکز آتش­نشانی، فوریت‌های پزشکی و بیمارستان‌ها به ترتیب 3-1-2 دقیقه برآورد شد، این نتایج با  استاندارهای دسترسی مراکز امدادی در شهر همخوانی و مطابق استانداردهای تعریف شده است.
    کلید واژگان
    ایستگاه مترو
    شبکه معابر هوشمند
    مدیریت بحران
    OSM
    GIS
    سیستمهای هوشمند حمل و نقل

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-12-22
    1397-10-01
    ناشر
    پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
    Parseh Designers Transportation Research Institute
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه سنجش از دور و GIS، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز ، تبریز، ایران
    دانشیار، گروه سنجش‌از دور و GIS، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    استادیار، گروه سنجش‌ازدور و GIS، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز

    شاپا
    2008-6598
    URI
    http://jte.sinaweb.net/article_55933.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297984

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب